advocaat speelt een vuil spelleke

beemka
Topic Starter
Berichten: 52

advocaat speelt een vuil spelleke

#1 , 28 aug 2012 17:16

Ik ben dus in beroep veroordeelt voor het betalen van huur op de woning waarvan ik dacht vruchtgebruik te hebben.
Nu zat er een brief van de deurwaarder in de bus dat ik 15 dagen de tijd heb om (76.000 euro) te betalen.
Normaal gezien is de waarde van mijn vruchtgebruik hoog genoeg om dit te kunnen betalen (99.000 euro)
Maar advocaat tegenpartij (voor de zus van mijn overleden partner) wil nu mijn vruchtgebruik openbaar verkopen. Snap niet dat dit kan (normaal kan dat toch nooit naar iemand anders gaan dacht ik) Wat er op neerkomt (volgens mijn advocate) dat dit niets op gaat brengen.
Dus mijn eigen gebouw (werkplaats) is nu ook mee aan geslagen.
Wie weet raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 28 aug 2012 20:55

Contradictio in terminis:

U dacht vruchtgebruik te hebben.
Maar dat is niet zo.
Nu wil advocaat uw vruchtgebruik verkopen????
Hoe kan dat nu als u geen vruchtgebruik hebt?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 28 aug 2012 21:44

Een vruchtgebruik kan inderdaad "afgekocht" of "verkocht" worden.
Dat gebeurt courant bij erfenissen.

Enkel het recht van bewoning is persoonlijk. Dat kan niet vervreemd worden. Maar in uw vraag gaat het over vruchtgebruik en dat kan wel verkocht worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Lightning

#4 , 28 aug 2012 21:55

Uit de flarden verhaal die bij mekaar gepast kunnen worden uit al uw andere onderwerpen die over deze zaak gaan kan opgemaakt worden dat U geen vruchtgebruik had en ook nooit zal hebben. U dacht een slimme manier gevonden te hebben om uw partner, waarmee U (officieel) zelfs niet feitelijk samenwoonde, maximaal uit de wind te zetten voor uw kinderen uit een vorig huwelijk voor het geval U eerst zou sterven. Het scenario dat uw partner wel eens eerder zou kunnen heengaan, en de mogelijke gevolgen daarvan, hebt U daarbij jammerlijk over het hoofd gezien.
Ik vrees voor U dat U oogst wat U gezaaid hebt en dat er zal moeten betaald worden waarvoor U veroordeeld werd in deze zaak, hoe onrechtvaardig het ook moge zijn.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”