onroerend goed in erfenis

engeltje2550
Topic Starter

onroerend goed in erfenis

#1 , 22 aug 2012 22:29

situatie:
grootouders zijn overleden en hebben een woning die is opgenomen in een testament, waarbij de 2 kinderen elk hun reservatair deel erven, en het deel van de langstlevende grootouder verdeeld wordt onder de kleinkinderen. Dit is per testament vastgelegd, er zijn dus 5 erfgenamen, vernoemd in het testament: 2 kinderen en 3 kleinkinderen.

Vraag: wat is de gebruikelijke uitvoering nu door de notaris? Dient het huis openbaar te worden verkocht om te verdelen? Wordt het huis eigendom van deze 5 personen volgens testamentair vastgelegd percentage en kan er dan nadien zelf beslist worden hoe het wordt verkocht? Wat gebeurd er nu? Er zijn nagenoeg geen andere (on)roerende bezittingen die een andere financiele verdeling mogelijk maken volgens de waarde van het huis in het testament.
De meningen zijn verdeeld: het huis staat nu leeg en men wil verkopen om verdere verloedering tegen te gaan. Maar gezien het testament nog niet is voorgelezen, is de vraag wat hier de beslissing in is. Naar mijn vermoeden is dat een openbare verkoop, andere beweren dat het huis verdeeld wordt volgens het testament (geschat en dan betaald ieder successie volgens zijn deel) en dan toch zelf verkocht kan worden. Maar ik zie hierin onenigheid opduiken over eventuele verkoopsprijs ed...., en wat als het huis niet opbrengt wat het is geschat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 aug 2012 22:37

Wordt het huis eigendom van deze 5 personen volgens testamentair vastgelegd percentage en kan er dan nadien zelf beslist worden hoe het wordt verkocht?

Zo is het inderdaad!

en wat als het huis niet opbrengt wat het is geschat?

Dan heb je pech...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bematix

#3 , 23 aug 2012 00:18

Een kleine tip: zorg voor een realistische schatting in de aangifte van nalatenschap, doch overdrijf hier niet in.

Ik raad de mensen altijd aan om in de aangifte van nalatenschap de woning voor minder te schatten dan wat men denkt dat het waard is, om later het verschil na een verkoop bijvoeglijk aan te geven (ik ga hierbij uit van een verkoop VOOR de verjaringstermijn van 2 jaar is verstreken, zie artikel 137 wetboek successierechten).

Een voorbeeld:
Woning t.w.v. 250.000 euro

Ik zou in dit voorbeeld aanraden om in de oorspronkelijke aangifte de woning te schatten voor 220.000 euro.

Als nadien (binnen de 2 jaar) de woning verkocht wordt voor bv. 260.000 euro, kan het bedrag van 40.000 euro (het verschil tussen de verkoopprijs en de geschatte waarde in oorspronkelijke aangifte) bijvoeglijk aangegeven worden voor successierechten.

Natuurlijk mag de waardering in de oorspronkelijke aangifte niet overdreven laag liggen, anders riskeer je een tekortschatting.

Wanneer en hoe de woning verkocht wordt mogen de erfgenamen vrij bepalen.

Reclame

wanton

#4 , 23 aug 2012 11:30

situatie:
grootouders zijn overleden en hebben een woning die is opgenomen in een testament, waarbij de 2 kinderen elk hun reservatair deel erven, en het deel van de langstlevende grootouder verdeeld wordt onder de kleinkinderen. Dit is per testament vastgelegd, er zijn dus 5 erfgenamen, vernoemd in het testament: 2 kinderen en 3 kleinkinderen.
en het deel van de langstlevende grootouder verdeeld wordt onder de kleinkinderen

Deze zin klopt niet in het verhaal. Het deel van de langstlevende grootouder moet evenzeer zodanig verdeeld worden , dat de kinderen hun deel hebben.

Maar , is er geen van de 5 erfgenamen die geïnteresseerd is in die woning? Dan is onderling de prijs af te spreken.Voordeel : 2 % aan registratierechten voor de koper.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”