Dringend Advies nodig AUB

4XJR
Topic Starter

Dringend Advies nodig AUB

#1 , 22 aug 2012 12:23

Geachte, mijn vader is in 2009 overleden. Mijn zus heeft bijna 20 jaar gratis gewoond in een appartement van mijn ouders. Mijn vader had altijd beloofd dat als mijn zus een eigen woning zou kopen hij het appartement zou verkopen en mij extra geven in ruil voor de gratis woonst die zij al die tijd heeft genoten. Maar mijn vader stierf jammergenoeg voor het zover kon komen. Bij de aangifte van de nalatenschap weigerde mijn moeder hiermee rekening te houden en ze beloofde dit te doen bij de verkoop van het appartement. Dit appartement werd voor de nalantenschap geschat op 175.000€. Mijn moeder wou een jaar na het overlijden van mijn vader het appartement verkopen voor 135.000€. Omdat dit zo laag was (luxe-appartement) en ik al het gevoel had dat die resterende minimum 40.000€ ook naar mijn zus zouden gaan heb ik verteld dat ik het zelf zou kopen. Vanaf toen werd mij en mijn gezin de toegang geweigerd... Ik heb nu al meer dan 2 jaar geen contact meer met mijn moeder. Nu zag ik deze morgen dat het appartement te huur staat. Dit wil ik echter ook niet want dit gaat ook weer integraal naar mijn zus gaan. Kan ik verkoop eisen? Moet ik haar dan aanschrijven? Kan ik dit ook eisen als het reeds verhuurd is? Het staat te huur via een kantoor. Het appartement is niet de gezinswoning van mijn moeder. THX voor dringend advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ragnarok

#2 , 22 aug 2012 16:22

Mij lijkt het logisch dat iemand mag verkopen aan wie hij zelf wil maar natuurlijk mogen ze ook weer niet discrimineren (ook al weet ik niet of dit hier echt van toepassing is omdat het niet met geloof, huidskleur, ... heeft te maken).
Heeft je vader niets neergeschreven over zijn wil om je wat extra geld te geven?

wanton

#3 , 22 aug 2012 18:20

Ik veronderstel dat u door de erfenis mede eigenaar bent van dat appartement. Vermits het niet de gezinswoning betreft kan u de verkoop vragen , of u uw deel laten uitbetalen. Of dat een goede oplossing zou zijn , is iets anders. Het vruchtgebruik van uw moeder moet vergoed worden en dat is niet in uw voordeel. Spreek met een notaris , dit moet u niet laten aanslepen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 24 aug 2012 08:16

“Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘De handgift is een zakelijk contract. Het bestaat door het feit alleen van de overhandiging, d.w.z. door de afgifte van de geschonken zaken zó dat de begiftigde in het bezit zijn eigendomstitel vindt, overeenkomstig artikel 2279 van het Burgerlijk Wetboek‘(DE PAGE, TRAITE ELEMENTAIRE DE DROIT CIVIL BELGE, d. VIII nrs. 516 en 523).

‘Mijn zus heeft bijna 20 jaar gratis gewoond in een appartement van mijn ouders’

Die gratis bewoning kan geacht worden een schenking te zijn bij wijze van ‘handgift’ en dus vatbaar voor inkorting.

Ik ga ervan uit dat uw ouders gehuwd waren onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract en testament,en hun hele vermogen gemeenschappelijk was. Dit dient vooraf onderzocht.

“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek).
Zij behoudt bovendien haar helft in volle eigendom terwijl de kinderen de blote eigendom erven van vaders nalatenschap.

“Art.745quater.§ 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot...kan de langstlevende echtgenoot of een van de blote eigenaars vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geindexeerde rente”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”