minderjarige kinderen van overleden moeder to nieuwe partner

antoinne
Topic Starter

minderjarige kinderen van overleden moeder to nieuwe partner

#1 , 15 aug 2007 12:19

Hallo, wie kan me helpen in dit juridisch kluwen.

Mijn echtgenote is ongeveer een jaar geleden gestorven. We waren gehuwd volgens het wettelijk stelsel. We hebben 2 minderjarige zoontjes (8 & 10). De gezinswoning is nu deels van mij (eigen deel + vruchtgebruik deel zoontjes) en deels van de kinderen (naakte eigendom). Ik heb nu een tijdje een nieuwe partner (die trouwens ook een perfecte relatie heeft met mijn zoontjes). We zouden graag effectief een nieuw leven/gezin opstarten en verhuizen. Maar dan wordt het een juridisch kluwen en daarom volgende vragen mbt de aankoop van een gezamelijke woning.
:
1. Mag ik bij de aankoop van een nieuwe woning door mezelf en mijn nieuwe partner het erfdeel van mijn kinderen mee investeren in de nieuwe woning of moet dit dan op een bankrekening geblokkeerd worden ?
2a. Als het mee ge?nvesteerd wordt en ik zou overlijden, hoe zit het dan met hun erfdeel van hun biologische moeder : kunnen zij de uitbetaling opeisen van mijn nieuwe partner ?
2b. Verandert er iets aan 2a als mijn nieuwe partner de kinderen zou adopteren ?
3. Als hun erfdeel op een bankrekening wordt geblokkeerd bij de aankoop van een nieuwe woning, kunnen zij dan daarover beschikken als ze 18 worden of pas als ik zou overlijden ?
4. Zijn er in ons geval voor- of nadelen aan huwen of wettelijk samenwonen ?

Indien mogelijk graag antwoorden in lekentaal en per puntjes (1,2a,...).
Dank bij voorbaat

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding