alle info welkom

amt
Topic Starter

alle info welkom

#1 , 12 aug 2007 11:08

Situatie:

Moeder is overleden, had twee kinderen uit een vorig huwelijk, en heeft 1 kind met vader die nog in leven is.

Nu, er is een huwelijkscontract waar al het roerend goed aan de vader geschonken word, maar het onroerend ( woning) goed in vruchtgebruik heeft.

dus ik vermoed dat hier allereerst de wet van toepassing is, hetzijnde moederlijke lijn=03 kinderen en vaderlijke lijn=01 kind.

zoals altijd, ??n van de stiefkinderen probeert hem den duvel aan te doen, maar loop tegen de muur omdat alles geregeld is via huwelijkscontract, en vader denkt dat hij zijn huis niet mag verkopen.

volgens mij (maar ben geen jurist), ik ben het kind uit het laaste huwelijk, mag hij wel degelijk zijn woning verkopen en zal dan het erfdeel van de moeder verekend worden. of heb ik het hier helemaal mis?

alle info welkom.

met dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 aug 2007 15:42

?Art.1457.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, het recht zal hebben om voor de verdeling, hetzij een bepaalde geldsom, hetzij bepaalde goederen in natura, hetzij een hoeveelheid of een percentage van een bepaalde categorie van goederen vooraf te nemen uit het gemeenschappelijk vermogen.Art.1458.Vooruitmaking wordt niet beschouwd als een schenking maar als een huwelijksovereenkomst.Zij wordt echter wel als een schenking beschouwd ten belope van de helft, indien zij tegenwoordige of toekomstige goederen tot voorwerp heeft die de vooroverleden echtgenoot in het gemeenschappelijk vermogen heeft gebracht door een uitdrukkelijk beding in het huwelijkscontract.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.1461.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, bij de verdeling een ander deel dan de helft, of zelfs het gehele vermogen, zal ontvangen.Het beding van ongelijke verdeling en het beding van verblijving van het gehele gemeenschappelijke vermogen worden niet beschouwd als schenkingen,maar als huwelijksvoorwaarden.Zij worden echter wel als schenkingen beschouwd voor het aandeel boven de helft dat aan de langstlevende echtgenoot wordt toegewezen in de waarde, op de dag der verdeling, van de tegenwoordige of toekomstige goederen die de vooroverleden echtgenoot in het gemeenschappelijk vermogen heeft gebracht door een uitdrukkelijk beding in het huwelijkscontract.?(B.W.).

Ik ga ervan uit dat hier niet om schenking gaat in de zin van beide voornoemde bepalingen.

?Art.1465.Ingeval er kinderen zijn uit een vroeger huwelijk, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere; gelijke verdeling van hetgeen is overgespaard van de wederzijdse inkomsten der echtgenoten, al zijn die ongelijk, wordt echter niet beschouwd als een voordeel waardoor de kinderen uit een vroeger huwelijk worden benadeeld.?(B.W.).

?Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts ??n kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.?(B.W.).

Moeder had (2+1) kinderen zodat haar beschikbaar deel 1/4 bedraagt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”