"Het voortbestaan van de familienaam"

Saint-Ghislain
Topic Starter

"Het voortbestaan van de familienaam"

#1 , 26 jun 2012 17:56

Casus: een kinderloze man wil dat zijn familienaam blijft voorbestaan. Hij heeft een zus met twee zoons. Kan deze man in zijn testament bepalen dat zijn neven erven indien ze zijn familienaam overnemen, en alleen indien dit gebeurd?

Bijvoorbeeld: in zijn testament staat dat de neven binnen de 10 jaar hun naam moeten veranderd hebben om aanspraak te kunnen maken op hun erfenis

Ik ben me bewust van het volgende:

“Art.3...De Koning kan de naamsverandering UITZONDERLIJK toestaan indien hij van oordeel is dat het verzoek op ERNSTIGE redenen steunt en dat de gevraagde naam geen aanleiding geeft tot verwarring en de verzoeker of derden niet kan schaden...”(15 MEI 1987. - Wet betreffende de namen en voornamen).

‘Naamsverandering is uitzonderlijk en de Koning beschikt over een discretionaire macht om te oordelen of het verzoek tot wijziging op ernstige redenen steunt, zodat de beleidslijn waarbij men de naam niet wijzigt als de vader nog contact met zijn kind houdt, niet onwettig is‘(R.v.St. nr.98.264,14 augustus 2001).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 29 jun 2012 22:19

Dat is nog al ver gezocht, hé! Via onszelf kan de familienaam ook niet meer verder gezet worden. Moeten we onze lieve dochters dan maar terugsturen én onze kleinzonen onterven, want de kleinzonen dragen de naam niet verder!

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2012 12:40

ik denk niet dat onzen Albert II het voortbestaan van uw stamboom als een uitzonderlijke omstandigheid zal aanzien. :lol:
Laatst gewijzigd door mava105 op 01 jul 2012 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Oude Belg

#4 , 01 jul 2012 16:31

:lol: Ooit stopt elke familienaam wel eens met voortbestaan. En? Als de mijne niet meer voortbestaat na mijn dood ga ik er niet meer wakker van liggen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”