langslevende echtgenoot maximaal bevoordelen

zonneschijn
Topic Starter

langslevende echtgenoot maximaal bevoordelen

#1 , 25 jul 2007 13:38

Mijn echtgenoot en ik hebben samen geen kinderen, mijn echtgenoot heeft wel 1 meerderjarig kind uit een vorig huwelijk. We hebben een huwelijkscontract onder het wettelijk stelsel. Het kind van mijn echtgenoot weigert ieder contact met ons. Daarom hebben we besloten om te zorgen dat wanneer mijn echtgenoot v??r mij zou komen te overlijden er het maximaal voordeel uit te halen voor mij als langstlevende echtgenoot. Hoe kunnen we dit het beste aanpakken (onroerend goed, daar heb ik zowiezo het vruchtgebruik van levenslang) hoe zit het met spaarrekeningen en ander roerend goed, wat kunnen we hier best voor regelen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 jul 2007 13:54

Beste,
als langstlevende echtgenoot heeft U hoedanook het vruchtgebruik op de volledige nalatenschap van uw echtgenoot. U behoudt uw deel in de gemeenschappelijke goederen. U bekomt het vruchtgebruik van zijn nalatenschap = di. zijn helft van de gemeenschappelijke goederen plus eventueel zijn eigen goederen, zowel onroerend als roerend (=geld). De blote eigendom van dit alles gaat naar zijn dochter. Een testament kan daar iets aan veranderen , maar het principe blijft.
Wat U misschien wel kan doen is een wijziging van het huwelijkscontract , met de formule = "langst leeft ,al heeft" of de variante met keuzebeding. Ik ben geen voorstander van dit systeem , als er kinderen zijn maar in uw geval is het een oplossing.
Spreek in ieder geval eens met een notaris.
Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

zonneschijn
Topic Starter

#3 , 26 jul 2007 22:10

Bedankt Wanthon , wij waren al van plan om naar een notaris te stappen.

Reclame

j.demoor

#4 , 27 jul 2007 09:04

?Art.1461.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, bij de verdeling een ander deel dan de helft, of zelfs het gehele vermogen, zal ontvangen.Art.1464.Het beding van ongelijke verdeling en het beding van verblijving van het gehele gemeenschappelijke vermogen worden niet beschouwd als schenkingen, maar als huwelijksvoorwaarden...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?De regel van fiscaal recht,vervat in art.5 W.Succ.,geldt enkel voor de inning van de successierechten.Deze bepaling doet niets af aan de regel van het burgerlijk recht volgens dewelke de toebedeling van de hele gemeenschap aan de langstlevende echtgenoot een huwelijksvoorwaarde is en geen schenking.?(Brussel 21 april 1971,R.C.J.B. 1974,31 e.v.,noot STI?NON,P.;Rec.g?n.enr.not.,1971,409.

Hieruit kan afgeleid worden dat door ongelijke verdeling,waarbij de langstlevende het hele gemeenschappelijk vermogen ontvangt,de reservataire erfgenamen(of hun plaatsvervullers) geen inkorting kunnen vorderen in de zin van art.920 B.W.

Vraag uw notaris zulke overeenkomst voor u op te stellen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

zonneschijn
Topic Starter

#5 , 27 jul 2007 22:42

Hartelijk dank hiervoor J.demoor, dit zullen we zeker voorleggen aan onze notaris.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”