Vruchtgebruik & nieuwe partner

Tom83
Topic Starter

Vruchtgebruik & nieuwe partner

#1 , 05 jun 2012 08:32

Hallo,

Ik ben momenteel de blote eigenaar van mijn ouderlijke woning waar ik nog steeds woon, mijn moeder heeft het vruchtgebruik. Normaal gezien word ik volle eigenaar van de woning wanneer mijn moeder overlijdt, maar wat gebeurt er wanneer mijn moeder een nieuwe partner heeft op het moment van overlijden? In welke situaties heeft deze nieuwe partner dan rechten mbt tot mijn woning? Gehuwd/niet gehuwd, feitelijk samenwonend/wettelijk samenwonend in het ouderlijke huis/op een ander adres?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 05 jun 2012 08:43

je moeder is momenteel toch nog voor de helft zelf eigenaar van het "ouderlijk huis"? Dan ben je momenteel zelfs maar voor de helft blote eigenaar
Of was de woning enkel en alleen eigendom van je vader?
In elk geval wat het vruchtgebruikgedeelte van je moeder betreft (of ze nu wel ogf niet voor de helft eigenaar is van de woning)

- is ze gehuwd of wettelijk samenwonend met nieuwe haar partner: dan heeft hij vruchtgebruik over haar gedeelte van de eigendom. Dus niet over het gedeelte waar ze enkel vruchtgebruik over heeft (het mogelijke gedeelte van je vader) dat vruchtgebruik dooft uit bij haar overlijden.

- is ze feitelijk samenwonend: dan stopt het daar.

-als de nieuwe partner op een ander adres is gedomicilieerd, heeft hij géén vruchtgebruik van de gezinswoning (want haar woning is dan niet de gezinswoning)
- als je moeder de woning verhuurt terwijl ze met haar nieuwe man/wettelijke partner op een ander adres woont gaat het vruchtgebruik voor hem ook niet op - denk ik - want ook dan is het pand géén gezinswoning meer.

Tom83
Topic Starter

#3 , 05 jun 2012 09:26

Dank u, dat verduidelijkt de zaak wat meer. Mijn moeder is enkel vruchtgebruiker, ik ben voor 100% de blote eigenaar daar de woning inderdaad enkel van mijn vader was.

Dus, als ik het goed begrijp, wanneer mijn moeder samenwoont met haar nieuwe partner in mijn woning, dooft het vruchtgebruik bij haar overlijden uit, word ik volledige eigenaar en kan ik de nieuwe partner verplichten om de woning te verlaten (of huur te betalen)?

Reclame

eylis

#4 , 05 jun 2012 09:51

ik denk dat in dat geval de partner - als ze wettelijk/gehuwd samenwonen - wel nog steeds de bescherming van de gezinswoning geniet in de zin dat hij kan kiezen om er te blijven wonen tegen betaling (huurcontract dus) maar dat contract kan dan ook opgezegd worden binnen de wettelijke context van de huurwetgeving.
dus maw hij kan en zal er toch minstens een half jaar in kunnnen blijven (tegen betaling)

Tom83
Topic Starter

#5 , 08 jun 2012 21:41

Ok, dank u wel!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”