Combinatie van schenken en verkoop onroerend goed?

Stijnvr
Topic Starter
Berichten: 20

Combinatie van schenken en verkoop onroerend goed?

#1 , 19 mei 2012 12:19

Mijn situatie is de volgende: (binnenkort trouwen: volgens wettelijk stelsel of algehele gemeenschap van goederen, nog niet zeker)

Mijn schoonvader heeft een huis (€ 300.000 voor de gemakkelijkheid)
Kan hij dan aan mijn vrouw 1/3e van dit huis schenken (€ 100.000)
En de overige 200.000 EUR samen aan mij en mijn vriendin verkopen?

Zal 1/3e van het huis dan eigen vermogen zijn van mijn vrouw, en 2/3e van het huis in het gemeenschappelijk vermogen zitten?

Klopt het dan dat het huis en de grond voor 66% van mijn vriendin zou zijn, en voor 33% van mij?
Zou dus bij een eventuele scheiding zij mij € 100.000 (1/3e) moeten betalen om mij uit te kopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 19 mei 2012 12:47

Alles hangt ervan af onder welk stelsel jullie gaan trouwen.
Bij het wettelijk stelsel is uw vriendin/vrouw idd eigenaar voor 2/3 en jij voor 1/3. Bij een scheiding moet zij idd 1/3 aan u betalen , indien zij het huis volledig wenst te bezitten.
Bij het stelsel van algehele gemeenschap , wordt - hoedanook verkregen- het huis voor 50 % van ieder. Uw vrouw kan evenwel in het contract bedingen , dat bij scheiding ( en enkel bij scheiding) zij haar inbreng terug krijgt waardoor jij toch slechts voor 1/3 vergoed dient te worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Stijnvr
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 19 mei 2012 12:49

Bedankt, en is de situatie bij scheiding van goederen zo dat er gewoon 1/3e in mijn vermogen zal zitten en 2/3e in het EV van mijn vrouw?

Reclame

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 19 mei 2012 12:54

jazeker!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”