testament niet nodig?

Jan Solders
Topic Starter

testament niet nodig?

#1 , 04 jul 2007 18:53

Wettelijk samenwonenden en gehuwden zijn onlangs gelijkgesteld.
Zij kunnen zelfs hun ouders onterven
Zij kunnen er dus voor zorgen dat hun EIGEN goederen naar de langstlevende gaan in volle eigendom .(met testament)

De vraag is dus als er Enkel gemeenschappelijke zaken zijn ( er zijn g??n kinderen ) er GEEN testament moet gemaakt worden vermits de langstlevende de volle eigenaar wordt van de gemeenschappelijke bezittingen(zelfs al zijn er zussen en broers.)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 jul 2007 22:34

Dit is zo voor gehuwden, niet voor wettelijk samenwonenden. Bij deze laatsten is het enkel het vruchtgebruik van de gezinswoning en de aanwezige huisraad , dat bij afwezigheid van testament ge?rfd wordt door de langstlevende partner. Indien wettelijk samenwonenden , zonder kinderen, wensen dat andere zaken dan dit vruchtgebruik aan de andere partner toekomen , moeten zij dit regelen via testament.
Vermits (wettelijk) samenwonenden in een soort stelsel scheiding van goederen leven , zijn er in principe geen gemeenschappelijke goederen , wel ' goederen in onverdeeldheid' , zoals vb. een samen aangekochte woning. Ook bij gehuwden in het stelsel scheiding van goederen erft , bij afwezigheid van testament , de overlevende partner niet eigen goederen van de overledene, vb. zijn helft in de woning. Daarvan gaat de blote eigendom naar de broers en zussen.
DUS : in het stelsel ' scheiding van goederen' en bij samenwonenden zijn er geen 'gemeenschappelijke' goederen , wel 'onverdeelde' goederen.
Bij ontbreken van testament en geen kinderen , erft de overlevende partner slechts het vruchtgebruik en gaat de blote eigendom naar de familie van de overledene.
Dus opletten! Koppels zonder kinderen maken best steeds een wederzijds testament.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

J

#3 , 05 jul 2007 13:31

@Wanthon

wij zijn getrouwd met scheiding van goederen. De gezinswoning is van mijn man. Wij hebben kinderen. Hoe zit het dan? Gaat de volledige naakte eigendom naar onze kinderen en krijg ik het vruchtgebruik? Of kunnen zijn ouders, zus en broer nog inspraak hebben?
Dezelfde vraag wat mijn bezittingen betreft (auto, vakantiehuisje, geld). Kunnen mijn zussen na mijn overlijden hier inspraak in hebben of gaat alles in naakte eigendom naar onze kinderen en vruchtgebruik voor mijn man?

alvast bedankt

Reclame

wanton

#4 , 05 jul 2007 20:56

Indien er kinderen zijn van een getrouwd koppel , erven die steeds de blote eigendom van de goederen uit de nalatenschap van hun overleden ouder. Zij schakelen alle andere familie uit : grootouders, broers, zusters. De langstlevende echtgenoot erft het vruchtgebruik van de goederen van zijn/haar partner. Tenzij jullie een bepaalde verdeling of aanpassing wensen , is het niet nodig een testament te maken. De kinderen erven alzo een gelijk deel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

J

#5 , 06 jul 2007 13:14

bedankt wanthon. Dan kunnen we gerust zijn dat alles voor onze kinderen is.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”