schenking

puk11
Topic Starter

schenking

#1 , 23 jun 2007 08:38

Hallo,
mijn man en ik zijn getrouwd onder het wettelijk stelsel.
Ik heb een handgift gekregen van mijn vader en van dat geld heb ik een auto gekocht.
De handgift is eigen vermogen. Zijn de spullen die ik met dat geld koop eigen vermogen of gemeenschappelijk?

groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 24 jun 2007 11:51

Elke omzetting , aankoop , investering die gebeurd is met eigen vermogen , blijft eigen vermogen. De auto die je hebt gekocht met het geld uit de schenking is dus van U. U heeft dan wel de factuur op uw naam alleen laten zetten , nadat het geld op een rekening op uw naam alleen stond. In het wettelijk stelsel wordt verondersteld alles gemeenschappelijk te zijn , tenzij anders kan BEWEZEN worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

puk11
Topic Starter

#3 , 24 jun 2007 19:24

wanthon, dat is een duidelijk antwoord. Dank je wel.

Reclame

MrFrederik

#4 , 03 jul 2007 21:03

Hallo,

Stel dat ik een schenking krijg van 100.000 euro en er een portefeuille aandelen mee koop. Ik koop aandelen Apple omdat ik nogal een Apple adept ben. De aankoop van 100.000 euro (mijn eigen vermogen dus) groeit na 1 jaar aan met 20.000 euro. Is die 20.000 euro dan geen gemeenschappelijk vermogen... dit zijn aanwinsten uit mijn eigen vermogen maar toch...

?

grt,

F.

wanton

#5 , 04 jul 2007 12:15

In het wettelijk stelsel zijn de dividenden gemeenschappelijk. De koerswinst blijft eigen vermogen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”