mijn vrouw en dochter stierven

johan1
Topic Starter

mijn vrouw en dochter stierven

#1 , 21 jun 2007 14:37

hallo,

verleden jaar stierf mijn vrouw van 48 jaar door ziekte, ze verbleef 19 maand in het ziekenhuis.Dit jaar op 29.05 stierf mijn dochter van 24 jaar aan dezelfde ziekte.Ik nam de ganse tijd alle zorg op mij en gaf mijn dochter wat ze wenste.Ik kreeg totaal geen hulp van mijn schoonfamilie in tegendeel, ze verbraken alle contact omdat ik een nieuwe vriendin leerde kennen en die ook zorgde voor mijn dochter.
toen mijn vrouw stierf erfden mijn dochter en ik alles, wat gebeurt er nu nu mijn dochter gestorven is, moet ik nu alles delen met mijn schoonfamilie?

groetjes,
johan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 21 jun 2007 21:05

Bij het overlijden van uw vrouw werd (normaal gezien) de helft van uw gemeenschappelijk vermogen van toen verdeeld als volgt:
* u kreeg daarvan het volledig vruchtgebruik
* uw dochter kreeg de blote eigendom, ook voor de geheelheid.

Nu uw dochter overlijdt (ik neem aan zonder kinderen), zijn de erfgenamen:
* U voor 1/4 in volle eigendom
* haar broers en zusters, samen voor 3/4 volle eigendom.

Haar erfenis zal bestaan uit goederen in volle eigendom, maar ook uit goederen in blote eigendom (uit de erfenis van haar moeder).

Laat het weten mochten er geen broers/zusters zijn, dan verandert de zaak.

hallo,

verleden jaar stierf mijn vrouw van 48 jaar door ziekte, ze verbleef 19 maand in het ziekenhuis.Dit jaar op 29.05 stierf mijn dochter van 24 jaar aan dezelfde ziekte.Ik nam de ganse tijd alle zorg op mij en gaf mijn dochter wat ze wenste.Ik kreeg totaal geen hulp van mijn schoonfamilie in tegendeel, ze verbraken alle contact omdat ik een nieuwe vriendin leerde kennen en die ook zorgde voor mijn dochter.
toen mijn vrouw stierf erfden mijn dochter en ik alles, wat gebeurt er nu nu mijn dochter gestorven is, moet ik nu alles delen met mijn schoonfamilie?

groetjes,
johan

johan1
Topic Starter

#3 , 21 jun 2007 21:19

bedankt voor het antwoord;
afra was enig kind en er zijn geen onroerende goederen
er is wel een spaarrekening en een lopende rekening die negatief stond
ik heb de erfenis aanvaard en betaal nu ook alles die moet betaald worden zoals huur(opzeg) electriciteit begrafenis enz... Wel verwacht ik nog een storting van haar integratietegemoetkoming.
mijn vrouw had wel broers en zusters en we waren gehuwd met een contract scheiding van goederen, voor cynthia betaalde ik de erfenisrechten.

groetjes,
johan

Reclame

wanton

#4 , 22 jun 2007 20:14

Bij overlijden van een alleenstaande persoon , die geen broers en zusters heeft , wordt de erfenis verdeeld in twee : ??n helft voor de vaderlijke lijn , uzelf dus. E?n helft voor de moederlijke lijn : de nonkels en tantes. Zorg ervoor dat de negatieve bankrekening en alle kosten als kliniek, begrafenis en derg. betaald worden met hetgeen in de nalatenschap zit. U krijgt de helft van de rest en betaalt 3 % op het eventuele deel boven 12.500 ?. Uw schoonfamilie betaalt direct 45 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”