afstand doen van een erfenis bij leven

nanou2
Topic Starter

afstand doen van een erfenis bij leven

#1 , 11 jun 2007 22:38

mijn moeder heeft ooit van de erfenis van haar vader op papier afstand gedaan (akte bij notaris) onder druk van haar broers en zussen.
Betekent dit dat ik ook niet zal erven van mijn grootvader?
Maw : sluit die akte alle wettige erfgenamen uit in de lijn van mijn moeder wat betreft de nalatenschap van mijn grootvader?
Mijn grootvader leeft nog. De plooien zijn sinds enkele jaren gladgestreken, kan die afstandneming nog herroepen worden?
bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 jun 2007 18:54

Zo lang de erflater leeft , kan men diens erfenis niet weigeren. want die is er nog niet. Ik twijfel dus aan de geldigheid van die akte. Tenzij dat uw moeder afziet van een vordering omdat zij vb. een som geld of een stuk grond heeft gekregen. Ik zou met die akte eens bij die notaris terug gaan en uitleg vragen , wat er juist instaat en wat de reden geweest is.
Indien het resultaat toch negatief is voor uw moeder , kan - gezien de huidige goede relaties- die akte teniet gedaan worden.
Voor de rest : indien iemand de erfenis weigert , wordt diens deel verdeeld onder de medeerfgenamen , in casu de broers en zusters van uw moeder. Jullie zouden wel tot de erfenis komen als uw moeder voor uw grootvader zou sterven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 13 jun 2007 10:41

?Art.787.Men komt nooit bij plaatsvervulling op voor een erfgenaam die de nalatenschap verworpen heeft; indien hij die de nalatenschap verwerpt, de enige erfgenaam is in zijn graad, of indien al zijn mede?rfgenamen de nalatenschap verwerpen, komen de kinderen uit eigen hoofde en erven zij bij hoofden.?(Burgerlijk Wetboek).

Een nalatenschap die nog niet openviel kan nog niet verworpen worden.Verwerping kan niet herroepen worden.

Het verwerpen door uw moeder van haar vaders nalatenschap heeft geen invloed op de nalatenschap van uw vaders vader.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”