schenking

maugham
Topic Starter
Berichten: 155

schenking

#1 , 29 mei 2007 07:57

mijn ouders zijn gehuwd onder het stelsel gemeenschap van goederen. Ze zouden hun onroerend goed willen wegschenken aan hun drie kleinkinderen. Kunnen zij dan hun helft elk apart aan hun kleinkinderen verdelen, dus mijn vader verdeelt zijn helft aan de drie kinderen en mijn moeder haar helft op dezelfde wijze, om zo verlaging van schenkingsrechten te bekomen? Het onroerend goed wordt dan niet in drie maar in zes delen verdeeld. Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley
Berichten: 294

#2 , 29 mei 2007 11:36

Dit gebeurd altijd zo.

Voor de schenkingsrechten zijn er 6 schenkingen. Uw vader aan de drie kleinkinderen, en uw moeder aan de 3.

Dus totale waarde goed delen door 6, hierop de schenkingsrechten berekenen, en het bekomen schenkingsrecht vermenigvuldigen met 6.

Dus niet waarde onroerend goed en daarop de veel hogere rechten.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 29 mei 2007 14:51

Dit gebeurd altijd zo.
Foei Wesley : gebeurT!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 29 mei 2007 20:44

Die verdeling "in 6" is inderdaad de manier waarop de schenkingsrechten worden berekend.

Maar schenkingen van onroerende goederen komen weinig voor in de praktijk. Ongetwijfeld omdat successierechten in rechte lijn lager uitvallen. U zou eens de vergelijking moeten maken.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”