verkoop huis

christien
Topic Starter
Berichten: 2

verkoop huis

#1 , 25 mei 2007 10:00

Vader is overleden en had een huis in erfpacht samen mijt zijn vrouw en schoonbroer en schoonzuster
elk hebben twee kinderen ( schoonbroer is ook overleden )
nu hebben we allemaal 1/6 van het huis maar nu blijk dat het huis verkocht is waarvan iedereen de akte heeft getekend met uitzondering mijn vrouw .
Nu is mijn vraag of dit wel kan.
zelfs de notaris heeft ons daarvan niet op de hoogte gebracht.
Ik zeg er wel bij dat het niet goed boterd tussen broer en zus
vriendelijke groet en alvast bedankt
bedankt voor de hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ced
Berichten: 12

#2 , 25 mei 2007 12:46

Is de eigendom verkocht, of de erfpacht?
De eigenaar (waarschijnlijk gemeente) kan zijn eigendom verkopen, maar de zakelijke rechten (zoals een erfpacht) die er op rusten blijven bestaan.
Maw u blijft erfpachter, maar de grond behoort niet meer toe aan de oorspronkelijke eigenaar.

Uw vrouw is erfgenaam van de overledene (dochter) hierdoor heeft ze een gedeelte van de erfpacht verkregen. Deze kan niet verkocht worden zonder haar medeweten. Iedere eigenaar kan natuurlijk wel zijn deel verkopen, maar dan worden uw vrouw haar belangen uiteraard niet geschaad.

Het is raadzaam contact op te nemen met de notaris voor verdere uitleg.
Als de gehele erfpacht is verkocht was dit misschien niet correct. Dan moet de koop-verkoop nietig verklaard worden. Maar misschien had uw schoonvader een testament gemaakt die dit recht aan iemand anders naliet?

Er spelen veel factoren mee.

Ced

Wesley
Berichten: 294

#3 , 29 mei 2007 00:17

Ik ken natuurlijk de details niet, maar als uw vrouw voor 1/6de mede-eigenaar was (zij het van het zakelijk recht van erfpacht) dan is deze verkoop nietig daar zij niet heeft meegetekend.

(uitgaande van tekst lees ik dat het uw vader is die is overleden, nu, tenzij gehuwd onder stelsel van algemene gemeenschap, heeft uw vrouw geen enkel recht in de nalatenschap van uw vader en diende zij niet mee te tekenen.)

Indien wel 1/6de (vader van vrouw is overleden):
Nietig want verkocht voor de geheelheid, niet voor 5/6de. Nu, burgerlijk recht is niet iets waar ik veel mee bezig ben, maar is wellicht relatieve nietigheid in te roepen door belanghebbende zij uw vrouw.

wellicht zal een rechtbank oordelen dat uw vrouw recht heeft op schadevergoeding daar (wa.) de koper ter goeder trouw was en dus niet zomaar 1/6de zal moeten terug afstaan.

Raadpleeg een notaris of advocaat. Vooreerst op zeker te zijn van de rechten van uw vrouw, verder om volgende concrete stappen te bepalen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”