Grootvader gaat zijn huis verkopen

Boyki007
Topic Starter

Grootvader gaat zijn huis verkopen

#1 , 11 jan 2012 17:35

De situatie is als volgt:
Mijn grootouders hadden 3 dochters.
Mijn grootmoeder is in 2000 overleden en mijn grootvader is in hun huis blijven wonen.
Mijn moeder is in 2005 overleden.
Met die kant van de familie heb ik altijd weinig contact gehad en ik weet dat, indien mijn tantes de mogelijkheid hebben er alles zullen aan doen mij uit te sluiten.
Nu is er mij ter ore gekomen dat mijn grootvader zijn huis wil gaan verkopen en in een serviceflat wil gaan wonen.
Ik ben nu bang dat hij, indien hij zijn huis verkoopt, alles aan mijn tantes zal geven en mij zal ontzien.
Kan hij dat zomaar? En indien ja, wat met het deel dat in princiepe toekomt aan mijn moeder?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 jan 2012 19:23

U stelt het voor dat het huis van uw grootouders samen was. Door het overlijden van uw grootmoeder én daarna uw moeder bent u waarschijnlijk , net als uw tantes, blote eigenaar voor 1/6 van het huis. Uw grootvader kan dan niet verkopen zonder uw medeweten én uw akkoord. Indien dan toch een verkoop doorgaat , moet men u dat bedrag uitbetalen. 1/6 van het totaal na aftrek van de waarde van het vruchtgebruik voor uw grootvader. Of één en ander zo is momenteel kan u laten vragen door uw notaris of zelf doen bij het kantoor der Registratie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Boyki007
Topic Starter

#3 , 12 jan 2012 01:00

Bedankt voor uw antwoord. Dat is heel duidelijk.
Als mijn grootvader dan komt te overlijden heb ik dan opnieuw recht op een deel van zijn vermogen?

Reclame

wanton

#4 , 12 jan 2012 12:23

Jazeker , u krijgt dan wat uw moeder zou gekregen hebben.
Toet-anch-Amon

fendtje

#5 , 12 jan 2012 12:37

Jazeker , u krijgt dan wat uw moeder zou gekregen hebben.

min de erfenis rechten.

Boyki007
Topic Starter

#6 , 12 jan 2012 12:50

Gewoon om zeker te zijn,
Stel dat mijn grootvader €50000 op zijn spaarboekje heeft staan,
Dan mag hij mijn tantes dus niet elk 25000€ geven en mij niets, maar heeft ieder recht op 1/3 van die €50000?
Mijn tantes gaan daar niet mee kunnen lachen.

duma

#7 , 12 jan 2012 14:20

Als ik mij niet vergis heeft iedereen dan recht op 1/4. 1/4 mag hij vrij schenken aan wie hij wil. Als dat niet gebeurd is of niet in het testament opgenomen is, is het gewoon 1/3.

Boyki007
Topic Starter

#8 , 12 jan 2012 22:31

Ik heb nu ook een vermoeden dat, toen mijn grootmoeder stierf, zowel mijn moeder als mijn tantes, afstand hebben gedaan van hun deel van de naakte eigendom.
Wat zou dat dan betekenen?
Wellicht moet ik dan wachten tot mijn grootvader sterft om dan zo in het slechtste geval 1/4 te krijgen en in het beste 1/3?

wanton

#9 , 13 jan 2012 15:48

Voor geld wordt dat dikwijls onderling gedaan , voor een onroerend goed niet. Daarvoor is dan weer een notariële akte voor nodig met akkoord van alle betrokkenen.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”