Echtscheiding - erven

PeterDF
Topic Starter
Berichten: 1

Echtscheiding - erven

#1 , 29 apr 2007 17:17

Beste,

Toen mijn ouders scheidden, trok mijn vader uit het huis en besloot mij zijn helft te schenken.
Mijn moeder hertrouwde en ik kreeg er een halfzus bij.
Sinds kort proberen ze me onder druk te zetten om een document te tekenen, waar het precies om gaat weet ik niet, maar het beoogde resultaat van de verbintenis is dat bij hun overlijden, mijn zus en ik elk een helft krijgen.
Daar heb ik wegens een hele resem familiale redenen iets op tegen.
Mijn vraag dan ook, stel dat ik dit niet teken, kunnen ze er op een andere manier zorgen dat het fifty-fifty verdeeld wordt, zoals mij onterven bv.?
Het huis werd enkele jaren geleden afgebroken waarbij enkel de ruwbouw overbleef en is daarna volledig vernieuwd. Maakt dit iets uit voor mijn eerste vraag?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 30 apr 2007 12:15

Ik ga ervan uit dat ?trok mijn vader uit het huis en besloot mij zijn helft te schenken? vastligt in een authentieke notari?le akte.

Ik ga er tevens van uit dat uw ?halfzus? de dochter is van uw MOEDER en haar tweede man.

Bij moeders overlijden erven u en uw ?halfzus? elk de helft van haar nalatenschap in blote of volle eigendom.

Uw moeder kan bij testament uw ?halfzus? begunstigen binnen de grenzen van ?Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts ??n kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.?(Burgerlijk Wetboek).

Hiertoe is uw medewerking of medeondertekening niet vereist.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 30 apr 2007 12:53

Ik probeer het te begrijpen.
U spreekt over "het huis".
Na de echtscheiding werd u eigenaar van de 1/2 (volle eigendom) van het huis (uw moeder bezit de andere 1/2). Zij bleef in dat huis wonen.

Betaalt uw moeder huur (of een andere vergoeding) aan U? Sinds wanneer? Zo nee, waarom niet?

Bent U akkoord gegaan (schriftelijk) met de verbouwing?
Heeft U meebetaald in de verbouwing?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”