In de knoop... Help!!!

Laure-lili
Topic Starter

In de knoop... Help!!!

#1 , 14 nov 2011 19:12

Wij zijn een koppel, die samen een huis gekocht hebben.
We hebben samen 1 kind!
We wonen nu feitelijk samen en huren.

We wilden gaan wettelijk samen wonen, maar zijn van dat idee wat afgestapt omwille van het fiscale. Het is volgens onze boekhouder fiscaal interessanter om feitelijk samen te wonen.
MAAR... onze vraag is nu:

Als 1 van ons komt te overlijden... Hoe gaat dit dan, juridisch zijn we vreemden van elkaar, dus kunnen we niet van elkaar erven, onze dochter is enige erfgenaam.
Bij overlijden van 1 van ons beide wil we wel zonder problemen in het huis blijven wonen, hoe kunnen we dit best aanpakken? hoe kunnen we dit laten opnemen in de akte?
De woning wordt 50/50 aangekocht.
Is beding van aanwas dan de oplossing met vruchtgebruik?
Bij een ev relatiebreuk, hebben we wel al afgesproken onder ons beiden dat ik in de woning mag blijven wonen, dient dit ook opgenomen te worden in de aankoopakte of is dit iets apparts?

Help help help...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 nov 2011 20:16

Uw boekhouder moet iets verder kijken dan zijn neus lang is. Idd , als feitelijke samenwoner heeft u een hogerre fiscale vrijstelling wegens alleenstaande ouder. MLaar dat voordeel weegt niet op tegen wettelijk samenwonen of getrouwd zijn.
Bij wettelijk samenwonen , erft de partner automatisch én onaantastbaar én gratis het vruchtgebruik van de gezinswoning , met het behoud van zijn eigen deel. De blote eigendom gaat naar de kinderen , maar die kunnen hun ouder niet uit huis zetten. Jullie kunnen wel via testament elkaar bevoordelen , rekening houdend met de rechten van de kinderen. Dit alles zou u niets kosten, terwijl de registratierechten bij een beding van aanwas toch vrij hoog kunnen oplopen. Er kan niets buiten uw medeweten gebeuren met het huis.
Spreek eens met een notyaris en vraag hem zijn mening!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”