Aangifte van erfenis

Pdk
Topic Starter
Berichten: 4

Aangifte van erfenis

#1 , 11 apr 2007 22:02

Beste,

Bij de aangifte van de erfenis van mijn vader door mijn moeder moesten de drie volwassen kinderen de aangifte mee ondertekenen als mede-erfegenaam.
E?n van de kinderen weigerde dit omdat die niet akkoord ging met die aangifte, die opgesteld werd door een notaris.
Deze aangifte is naar het kantoor der registratie verstuurd zonder de handtekening van deze erfgenaam. Na enige tijd heeft mijn moeder de afrekening van de successierechten toegestuurd gekregen.
Mijn moeder heeft de successierechten volledig betaald, ook voor degene die niet akkoord was.

Wat zijn de gevolgen van het niet tekenen van een aangifte? Ik vind nergens in de wetteksten een vermelding van handtekening.

Nu heeft degene die niet akkoord was een klacht neergelegd bij het registratiekantoor omdat deze geen rekening gehouden had met het feit dat hij niet getekend had. Wat kunnen de gevolgen hiervan zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9903
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 apr 2007 20:01

De erfgenamen zijn niet verplicht een aangifte te doen op ??n gezamenlijk dokument. Die bepaalde erfgenaam had er dan best aan gedaan een aangifte van zijnentwege in te dienen , volgens zijn interpretatie, en met de nodige bewijzen. Ik denk dat men op de Registratie eens lacht met zijn klacht. Hij is in gebreke gebleven door geen aangifte als erfgenaam te doen. Hij zal dus waarschijnlijk een boete krijgen. Of er een herverdeling van de nalatenschap komt is niet zo vanzelfsprekend . U kan zich wel verwachten aan een grondigere controle door de Registratie , vb. bij de bank. Door niet te tekenen en klacht in te dienen geeft men argumenten en informatie aan de Registratie om een onderzoek in te stellen.

Pdk
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 15 apr 2007 21:20

bedankt voor je antwoord !

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 22 apr 2007 15:26

Ik beaam alles wat Wanthon u aan informatie heeft gegeven; hij heeft bijna altijd m??r dan 1OO% gelijk.

Sta me toe nog dit bij te voegen.

De persoon die de "collectieve" aangifte niet ondertekende, en die blijkbaar ook geen eigen aangifte heeft ingediend, is bezig een boete te verzamelen van 12,50 euro per maand die verlopen is sinds de datum dat de aangiftes binnen moesten zijn en de datum dat hij uiteindelijk zijn aangifte zal indienen... Maar hij beseft dat wellicht nog niet.

Het is wel zo dat die boete maximaal 1/10de bedraagt van de te betalen successierechten (zijn aandeel).

Stel dat er een weduwe W was en 2 kinderen A en B.
W en A dienen in; zij moeten verklaren wie de erfgenamen waren. Ze zullen zeggen: W voor het vruchtgebruik; A en B elk de blote eigendom (gewone geval).

De Registratie zal die belastingen zo berekenen en men bekomt bvb.:
W = 20
A = 50
B = 50.

Dat betalingsbericht wordt zo opgestuurd; met op het eerste blad: totaal = 120.

Als W die 120 betaalt, dan doet ze eigenlijk te veel. Er bestaat namelijk voor B geen enkele titel waarvoor die betaling (dat deel: 50) verschuldigd zou zijn.

W mag die 50 later terugvragen, want het is een onverschuldigde betaling.

Normaal moet de administratie B ambtswege belasten en een boete heffen (max. 5). Op die basis moet de betaling van B (55) gevraagd worden. Pas dan is de zaak rond.

En eigenlijk moet de administratie bij de berekening van de verschuldigde successierechten per persoon naast de naam van die persoon vermelden: "niet ingediend; boete nog te bepalen".

Bij de registratie is men natuurlijk z??r benieuwd naar wat er dan wel in zijn aangifte zal staan... Er zijn gevallen gekend waar een kind nog liever zelf bij moet betalen, als hij op die manier er kan voor zorgen dat de anderen ook moeten bijbetalen + een veel zwaardere boete zullen krijgen wegens niet-aangegeven elementen (boetes aan 20%).

Een gouden raad: vecht nooit uw erfenissen uit als de fiscus meekijkt.

Pdk
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 24 apr 2007 20:53

Bedankt voor je antwoord en de wijze raad:
'Een gouden raad: vecht nooit uw erfenissen uit als de fiscus meekijkt'

Ik ga afwachten of er nog een reactie komt van het registratiekantoor op de klacht van mijn broer.
Zij zullen waarschijnlijk niet snel reageren want het voornaamste hebben ze al: de successierechten zijn betaald.

Daarbij is deze zaak ondertussen wat ingewikkelder geworden.
Mijn moeder is enige tijd geleden overleden en iedereen heeft de gezamenlijke aangifte, die opgesteld werd door de notaris, ondertekend.
Ook degene die de aangifte voor mijn vader niet wou ondertekenen heeft mee getekend.
Onbegrijpelijk dat die nog altijd met de eerste aangifte niet akkoord is!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”