notaris die niet reageert???

subib
Topic Starter
Berichten: 1

notaris die niet reageert???

#1 , 22 mar 2007 21:38

Mijn grootmoeder is anderhalf jaar geleden overleden. Samen met mijn tante zijn wij de 2 enige erfgenamen.

Er was een testament, een huis en een perceel grond.

Testament is ok, huis en grond zijn 5 maand geleden verkocht. Iedereen is akkoord, geen strubbelingen. Ik heb een notaris en mijn tante heeft een notaris.

Mijn tante haar notaris heeft alles in handen omdat daar te testament lag. Nu alles achter de rug is rest nog juist de verdeling. Na herhaaldelijk bellen, schrijven, mailen en faxen weten wij nog altijd niks meer.

Kan het zomaar dat een notaris niet reageert op geen enkel van ons vragen, zelfs niet op een confrater?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 24 mar 2007 11:43

?Art.3.Zij zijn verplicht hun dienst te verlenen wanneer zij daartoe worden verzocht...Art.34.De notaris mag -een geldsom die hij voor rekening van een ander heeft ontvangen naar aanleiding van een akte of een verrichting van zijn ambt, niet langer bewaren dan ??n maand te rekenen van de dag waarop hij ze heeft ontvangen.Indien de ontvangen som voor het verstrijken van die termijn haar bestemming niet heeft kunnen krijgen, moet zij, voor rekening van de persoon aan wie zij verschuldigd is, onder een afzonderlijke rubriek gestort worden op een bijzondere rekening bij een openbare of particuliere instelling, overeenkomstig door de Koning te stellen regels.De vorige leden zijn niet van toepassing indien het totaal van de bedragen ontvangen voor rekening van eenzelfde persoon of bij gelegenheid van eenzelfde akte of eenzelfde verrichting, 2 500 EUR niet te boven gaat...Art.49bis.? 1. De bevoegde benoemingscommissie bedoeld in artikel 38 neemt kennis van de klachten over de werking van notariskantoren en zorgt voor de opvolging ervan.Bij de behandeling van deze klachten waakt de benoemingscommissie voor de goede werking van het notariaat ten aanzien van het criterium van de integrale kwaliteitszorg.? 2. Om ontvankelijk te zijn moeten de klachten de identiteit van de klager vermelden en door hem ondertekend en gedagtekend zijn.?(Wet Notarisambt 16 maart 1803).

U kan dus klacht neerleggen bij Benoemingscommissie voor het Notariaat Beenhouwerstraat 67 1000 Brussel .Bij mijn weten zal zij zich daarvan ontdoen door ze door te sturen naar de PLAATSELIJKE ?Kamer van notarissen?.

?De banden tussen een magistraat,die partij in het geding is,en zijn collega?s van een zelfde gerecht kunnen bij de partijen en bij derden een gewettigde verdenking doen ontstaan over de strikte onpartijdigheid van de rechters die over de zaak uitspraak moeten doen.De bekommernis om die gewettigde verdenking te vermijden,verantwoordt de onttrekking van de zaak en de verwijzing ervan naar een ander rechtscollege van hetzelfde rechtsgebied?[Cass. ARC010282F,5 oktober 2001(R. e.a. t. D. e.a)].

Dit lijkt echter niet te gelden voor de PLAATSELIJKE ?kamer van notarissen?.

'?33.Uit de rechtspraak van het Europees Hof blijkt dat PARITEIT voor dergelijk samengestelde rechtscolleges(uit lekenrechters voorgedragen uit verschillende organisaties) een noodzakelijke voorwaarde is om te kunnen spreken van een onpartijdig rechtscollege,gezien de paritaire samenstelling de schijn van partijdigheid neutraliseert:op die manier verkrijgt men een evenwicht in de tegenstrijdige belangen?[EHRM 22 juni 1989(Langborger)].

Een geschil tussen rechtzoekenden en ?Mensen van het recht? kan niet onpartijdig beslecht worden door die ?Mensen van het recht? ALLEEN.'Justice should not only be done,but manifestly and undoubtedly be SEEN to be done'(Lord Gordon Hewart)'[E.H.R.M. 17 januari 1970(Delcourt)].

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”