Erfenis met stiefouder

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Erfenis met stiefouder

#16 , 12 aug 2011 23:12

Wie betaald wat aan successierechten?
Stiefmoeder op de waarde van het vruchtgebruik. U op de waarde van de blote eigendom.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bibi & Bobo
Topic Starter

#17 , 13 aug 2011 08:30

Ok bedankt Roharro. Hier kan ik al een eind mee verder :-)

Mvg

wanton

#18 , 13 aug 2011 14:32

Wanneer uw vader overlijdt , worden de verschillende vermogens terug samengesteld : wat is van hem , wat is van haar , wat is van beiden. Uw vader kan een deel van zijn vermogen , via testament of huwelijkscontract , overmaken aan zijn vrouw. Vermits u zijn enig kind bent , is dat maximum toch de helft. Van hetgeen dan nog in zijn vermogen zit , nl. zijn eigen vermogen plus de helft van de gemeenschap , krijg jij de blote eigendom. Dwz. jij hebt het , maar kunt het niet gebruiken. Zijn vrouw krijgt het vruchtgebruik . Zij heeft het niet , maar mag het gebruiken : het huis bewonen , de interesten innen. Aan het vruchtgebruik van het huis , kan je niets veranderen. Aan de rest wel : het vruchtgebruik dient wel vergoed te worden alsof uw stiefmoeder 20 jaar ouder is dan jij. Uw vader kan wel maatregelen nemen dat u direct de gelden uit zijn nalatenschap erft , in volle eigendom , dus zonder het vruchtgebruik voor stiefmoeder.
De waarde van het vruchtgebruik hangt af van de leeftijd. Stiefmoeder betaalt daarop successierechten , behalve voor de woning. U betaalt SSR op de blote eigendom. De gelden die aanwezig zijn in de nalatenschap dienen daarvoor gebruikt te worden.
Opgelet , de constructie BE/VG voor gelden moet u zelf organiseren. Voor het huis regelt de Registratie dat. De gelden uit de nalatenschap , na betaling begrafenis en SSR , moeten op uw naam geblokkeerd worden bij een bank , met betaling van de interesten aan stiefmoeder. Anders zul jij daar nooit iets van hebben , want jij erft niet van haar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Bibi & Bobo
Topic Starter

#19 , 13 aug 2011 22:20

Bedankt Wanton.
Die successierechten worden dus meteen afgetrokken van de nalatenschap? Het is niet zo dat de nalatenschap eerst verdeeld word en je dan van uw deel de successierechten moet betalen?

wanton

#20 , 14 aug 2011 10:50

Best is , eigenlijk nodig , dat de SSR betaald worden met gelden uit de nalatenschap voor die verdeeld wordt ,want in principe kan stiefmoeder niets doen met hetgene ze erft uit de nalatenschap aan gelden.

Opgelet , de constructie BE/VG voor gelden moet u zelf organiseren. Voor het huis regelt de Registratie dat. De gelden uit de nalatenschap , na betaling begrafenis en SSR , moeten op uw naam geblokkeerd worden bij een bank , met betaling van de interesten aan stiefmoeder. Anders zul jij daar nooit iets van hebben , want jij erft niet van haar.

Daarom , de belangrijkste alinea uit mijn tussenkomst heb ik hier herhaald. Ik hoop dat je dat begrijpt , maar zeker dat je dat laat uitvoeren. Met een blote eigendom kan je in principe niets aanvangen , maar als je deze constructie niet regelt , zal je zeker nooit iets hebben.
Lees mijn vorige reactie toch eens aandachtig opnieuw!!
Toet-anch-Amon

Bibi & Bobo
Topic Starter

#21 , 14 aug 2011 16:37

Deze constructie BE/VG moet ik dan laten uitvoeren door een notaris? Gezellig samen naar de bank gaan, zit er volgens mij niet in..
Kan zij zonder mij de rekeningen laten deblokkeren?
Stel dat ze bij de Registratie zwijgt over het feit dat hij nog een dochter heeft.. of is dat daar geweten?
Moet ik zelf eigenlijk stappen ondernemen? Mijn notaris zegt dat ik gewoon moet afwachten tot ik opgeroepen wordt door haar notaris.
Klopt dit? Kan ik persoonlijke spulletjes van mijn vader opeisen? Niet dat die enige waarde hebben, maar wel emotionele waarde voor mij. Ze eigent zich alles toe.

wanton

#22 , 14 aug 2011 17:18

Gij erft van uw vader , niet uw stiefzus.Die komt hier niet tussen. Er kan niets gedeblokkeerd worden zonder uw akkoord. Dus jullie zullen toch eens samen moeten zitten. Gij zijt erfgenaam , gij moet één en ander regelen. Die splitsing BE/VG kan je met de notaris(sen) doen , of alleen. Zorg er in alle geval voor dat dat gebeurt. Laat uw notaris initiatief nemen , want die wacht blijkbaar graag af. En onderschat de Registratie niet , ze weten al meer dan je denkt.
Toet-anch-Amon

Creatief

#23 , 14 aug 2011 22:24

Dag Bibi & Bobo
Net als Wanton je aanraadt om je notaris alles te laten regelen, raad ik je dit ook ten zeerste aan, én zeker als de relatie met je stiefmoeder niet bijzonder goed is.
Ik vind het al zeer goed dat je een eigen notaris onder de arm neemt zodat de nalatenschap deftig kan afgehandeld worden.

De SSR moeten inderdaad eerst betaald worden, alsook de overige passiva van de nalatenschap vooraleer er gedeeld kan worden. Indien jij de opdracht geeft aan de notaris om uit de activa van de nalatenschap de SSR te betalen, dan zal hij dat ook voor je doen. Eveneens opent hij op jouw naam een rekening, waarvan de intresten naar je schoonmoeder gaan. Vraag bij de notaris wat de beste oplossing voor je is: je stiefmoeder volledig uitkopen, zowel voor wat betreft het vastgoed als de centjes. Indien je haar uitkoopt zal je iets geruster kunnen leven. Dit is mijn mening, maar daarom niet jouw mening.

Ik geef je een geode raad: treur niet om kleine dingen, bijt je ook niet vast aan emotionele dingen. Wanneer je onderling tot een vereffening-verdeling kan komen, dan is dit de beste oplossing voor jou. Indien deze nalatenschap niet in der minne wordt geregeld, dan zit er niets anders op dan naar de Rechtbank van Eerste Aanleg te stappen. In deze fase kost het voor beide partijen "centjes".

Aangezien de verhouding niet 100 % positief is en misschien je schoonmoeder niet voor 100 % eerlijk is, raad ik je aan om de aangifte van de SSR te laten opstellen door je notaris. Indien de aangifte wordt opgesteld door de notaris, dan kost dit ook veel centjes, maar je staat dan safe. De notaris vraagt hier een aantal procenten als ereloon op. Deze staan in verhouding met de de activa uit de nalatenschap.

Nog één gouden raad: teken nooit een document, waarvan je de inhoud niet voor 100 % verstaat of wanneer je niet akkoord gaat!
Veel sterkte!

roharro

#24 , 14 aug 2011 22:31

Wat de gezinswoning betreft kan omzetting vruchtgebruik enkel met toestemming stiefmoeder.

Wat betaling erfenisrechten betreft vraag ik me af of, zonder het akkoord van de twee partijen, dit wel kan gebeuren met de gelden van de erfenis.
bijv.: moet vraagsteller toelaten dat een deel van zijn kapitaal (in blote eigendom weliswaar) door de stiefmoeder wordt gebruikt om haar erfenisrechten (op vruchtgebruik) te betalen? Ik dacht van niet, want dan geeft hij een deel van zijn erfenis weg aan de stiefmoeder....;

Creatief

#25 , 14 aug 2011 22:46

De erfenisrechten worden per persoon nauwkeurig berekend door de Registratie. Nadat deze betaald zijn, worden ze nog eens verrekend per persoon door de notaris bij de vereffening-verdeling.

Stiefmoeder ontvangt ook geld bij de vereffening-vedeling!
TS kan er ook voor opteren enkel "zijn" aangifte door zijn eigen notaris te laten opstellen en zijn eigen erfenisrechten te betalen. Ik denk dat er maar weinige notarissen achter dit voorstel staan.

roharro

#26 , 14 aug 2011 23:22

Niet als er geen omzetting van het vruchtgebruik wordt gevraagd......

Ook als er omzetting van het vruchtgebruik is zie ik nog een ander probleem indien de erfenisrechten uit de erfenis worden betaald, namelijk dat de blote erfgenaam steeds teveel zal betalen in dat geval.
Dat aangezien Registratie voor de berekening van de rechten op het vruchtgebruik een veel lagere coëfficient gebruikt dan degene die normaliter zal worden gebruikt om (daarna) het vruchtgebruik om te zetten. M.a.w. bij de verdeling krijgt de vruchtgebruiker alsdan meer dan hetgene waarop hij erfenisrechten heeft betaald ten nadele van de blote erfgenaam....

Creatief

#27 , 14 aug 2011 23:40

Niet als er geen omzetting van het vruchtgebruik wordt gevraagd......

Ook als er omzetting van het vruchtgebruik is zie ik nog een ander probleem indien de erfenisrechten uit de erfenis worden betaald, namelijk dat de blote erfgenaam steeds teveel zal betalen in dat geval.
Dat aangezien Registratie voor de berekening van de rechten op het vruchtgebruik een veel lagere coëfficient gebruikt dan degene die normaliter zal worden gebruikt om (daarna) het vruchtgebruik om te zetten. M.a.w. bij de verdeling krijgt de vruchtgebruiker alsdan meer dan hetgene waarop hij erfenisrechten heeft betaald ten nadele van de blote erfgenaam....
Roharro, stiefmoeder was gehuwd met de vader van TS zonder huwcontract. Dus stiefmoeder krijgt de 1/2 van het gemeenschappelijk vermogen in BE. Dus ze heeft ook geld.

De registratie berekent de SSR volgens de situatie op de dag van het overlijden. Dit is wettelijk! Wanneer de TS het vruchtgebruik afkoopt, laten we van TS zelf afhangen. Het is ook goed mogelijk dat TS hierom niet vraagt. Laat ons dus a.u.b. niet vitten om de andere komma's en procenten. Ik veronderstel dat ook de notarissen hiervoor over een goed rekenprogramma beschikken. Trouwens het afkopen van het vruchtgebruik is een geheel andere kwestie.

roharro

#28 , 15 aug 2011 00:06

Mijn vraag/opmerking is niet goed begrepen....

Er is inderdaad geen contract. Dus helft van gemeenschappelijk bezit is sowieso van haar. Maar dat is geen deel van de erfenis. Dus als stiefmoeder daaruit betaalt dan betaalt ze niet uit de erfenis maar met eigen middelen.

Wat betreft erfenisrechten op vruchtgebruik:

stap 1: registratie berekent erfenisrechten op waarde vruchtgebruik; waarde vruchtgebruik wordt door registratie zelf vastgesteld aan de hand van haar eigen (totaal verouderde) levensverwachtingstabellen op grond van leeftijd vruchtgebruiker op dag van het overlijden

stap 2: op de dag na betaling van de erfenisrechten op vruchtgebruik en blote eigendom (met gelden van de erfenis) vraagt men de notaris het netto-restant te verdelen tussen vruchtgebruiker en blote erfgenaam; daarvoor gebruiken de notarissen "moderne tabellen" die een veel hogere waarde toekennen aan het vruchtgebruik (hoger dan die berekend door registratie)

Gevolg combinatie 1 en 2: blote eigenaar heeft proportioneel teveel erfenisrechten betaald en vruchtgebruiker te weinig in verhouding tot wat ze echt ontvangen uit de verdeling.

Ingeval ieder met eigen middelen eerst zijn respectievelijke erfenisrechten zou hebben betaald, dan zou bruto te verdelen gelijk geweest zijn aan netto te verdelen; daardoor is er enkel in dat geval geen vertekening.

Besluit: betalen erfenisrechten uit middelen erfenis of uit eigen middelen kan een verschil uitmaken en is dus niet neutraal

Creatief

#29 , 15 aug 2011 10:27

Niets of niemand kan hen tegenhouden om de erfenisrechten met eigen middelen te betalen. Indien TS en zijn stiefmoeder dit met de notaris overeenkomen, dan zal de notaris hiermee ook akkoord gaan. Dit vermoed ik althans. Het probleem is echter dat de notarissen "zekerheid" willen hebben dat de SSR worden betaald. De normale gang van zaken is nog altijd dat deze betaald worden van uit de activa van de nalatenschap.

Ik kan je mening gedeeltelijk bijtreden.

Bibi & Bobo
Topic Starter

#30 , 15 aug 2011 22:50

Hartelijk dank voor jullie raad! Ik ben in ieder geval veel wijzer geworden.
Indien het haar toch lukt de bankrekening te deblokkeren (proberen zal ze zeker en ik las hier in dit forum dat zoiets reeds gebeurd is) dan veronderstel ik dat dit strafbaar is?
Kan ik mijn notaris de bankafschriften laten opvragen?
Hoe handel ik best zodat ik nooit meer met haar iets moet te maken hebben? Vruchtgebruik van huis afkopen? Hoeveel kost mij dit dan? Ik denk niet dat ik hiervoor de centjes zal hebben, maar als het enigszins mogelijk is.. (emotionele waarde is mij meer waard)
Er was onlangs nog een erfenis van mijn tante bij mijn vader terechtgekomen, loopt zij hiermee ook voor de helft weg?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”