Erfenis met stiefouder

Bibi & Bobo
Topic Starter

Erfenis met stiefouder

#1 , 12 aug 2011 20:25

Hallo,

Mijn vader is onlangs overleden en nu zit ik met enkele vragen. Mn ouders zijn gescheiden waarop mijn vader hertrouwt is. Ik ben enig kind van mn vader. Mn stiefmoeder heeft ook een kind uit een vorig huwelijk. Mn vader heeft na zn scheiding met mn moeder zijn huis terug gekocht van haar. Pas 10 jaar later is hij hertrouwt zonder contract. Hoe zit dit nu met die woning? Het probleem is ook dat mn stiefmoeder slechts 10 jaar ouder is dan mij. Dus wat ga ik aan mijn erfenis hebben waar mijn vader voor gewerkt heeft? Want gewerkt heeft mn stiefmoeder heel haar leven niet gedaan. Wat gebeurd er met het het spaargeld? Ze hebben zicht- en spaarrekening op gezamenlijke naam. Erft mn stiefzus ook? Hij heeft geen testament.

Alvast bedankt voor de info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 12 aug 2011 20:38

woning: u erft de volledige woning in blote eigendom; uw stiefmoeder erft levenslang vruchtgebruik; indien gezinswoning kan het vruchtgebruik niet afgekocht worden
gemeenschappelijke spaargelden: u erft 50 percent in blote eigendom; stiefmoeder erft vruchtgebruik

Uw stiefzus erft niets want ze is geen erfgenaam van uw vader. Zij zal later van haar moeder erven. U erft niet van uw stiefmoeder.

Alles in de veronderstelling dat er geen testamenten zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bibi & Bobo
Topic Starter

#3 , 12 aug 2011 20:46

Hallo Roharro,

Alvast bedankt voor het snelle antwoord.

Dus de woning wordt dan volledig mijn eigendom maar mn stiefmoeder mag er heel haar leven blijven wonen. Ook als zij maar 10 jaar ouder is dan mij?

Wat het geld betreft, ik krijg de blote eigendom voor de helft. Wat houd dit dan precies in dat ik zal krijgen? Zij heeft het vruchtgebruik, wil dit dan zeggen dat ze dit geld kan gebruiken en dat ik daar niets van heb?

Mvg

Reclame

Creatief

#4 , 12 aug 2011 21:31

Indien je geld in blote eigendom op rekening krijgt gestort wil zeggen dat je de intresten hiervan moet uitbetalen aan je stiefmoeder zo lang ze leeft.

roharro

#5 , 12 aug 2011 21:42

Indien je geld in blote eigendom op rekening krijgt gestort wil zeggen dat je de intresten hiervan moet uitbetalen aan je stiefmoeder zo lang ze leeft.
Of men kan als blote eigenaar de tegenwaarde van de blote eigendom opeisen.

Creatief

#6 , 12 aug 2011 21:45

Ja, dat kan zeker, maar zou voor de TS misschien ook een dure koop zijn vermits zijn stiefmoeder slechts 10 jaar ouder is.
Indien TS dit zou doen, dan is hij wel verlost van zijn stiefmoeder.

roharro

#7 , 12 aug 2011 21:48

Ja, dat kan zeker, maar zou voor de TS misschien ook een dure koop zijn vermits zijn stiefmoeder slechts 10 jaar ouder is.
Indien TS dit zou doen, dan is hij wel verlost van zijn stiefmoeder.
Omdat het zijn stiefmoeder is wordt ze geacht minstens x jaar ouder te zijn ( was het nu weer 20 of 25 jaar of..., ik twijfel -zwart gat- en heb mijn documentatie hier niet)......
Moeten ook ouderdom kennen van vraagsteller om hier verder te kunnen op ingaan...

Bibi & Bobo
Topic Starter

#8 , 12 aug 2011 21:49

Dank u Creatief.

dus neem nu bv dat ik 25000 euro erf in blote eigendom, dan gaat het bedrag van de intresten eraf voor haar? En wat als zij dan komt te overlijden? Heb ik dan nog recht op iets of gaat dan alles naar haar kind?

Vraagsteller is 40, stiefmoeder 50.

Bibi & Bobo
Topic Starter

#9 , 12 aug 2011 21:51

Dank u Roharro,

wat bedoelt u met het opeisen van de tegenwaarde van de blote eigendom?

roharro

#10 , 12 aug 2011 21:52

Dank u Creatief.

dus neem nu bv dat ik 25000 euro erf in blote eigendom, dan gaat het bedrag van de intresten eraf voor haar? En wat als zij dan komt te overlijden? Heb ik dan nog recht op iets of gaat dan alles naar haar kind?

Vraagsteller is 40, stiefmoeder 50.
Als zij overlijdt wordt u voor 100 percent automatisch volle eigenaar. De gelden moeten wel op een geblokkeerde rekening worden geplaatst op twee namen: u als blote eigenaar; stiefmoeder als vruchtgebruiker;
Als u dat nalaat krijgt u bij haar overlijden niets. Dan gaat het naar haar eigen kind.

Bibi & Bobo
Topic Starter

#11 , 12 aug 2011 21:57

Dit gaat dan over de woning neem ik aan Roharro. Maar wat met het spaargeld.

Dus neem er is 50000 euro waarvan ik dus de helft in blote eigendom zou hebben. Zij heeft het vruchtgebruik hierop dus dit betekent dat ik geen 25000 over heb.

Dus als ik het goed begrijp gaan er van mijn 25000 euro intresten. En aangezien ik later niet erf van mn stiefmoeder, gaat dan alles wat ze nog heeft naar haar dochter. Dus erft haar kind eigenlijk meer dan ik van mn eigen vader.

roharro

#12 , 12 aug 2011 22:05

Dank u Roharro,

wat bedoelt u met het opeisen van de tegenwaarde van de blote eigendom?
Indien men als blote eigenaar spaargeld erft heeft men drie opties:

1. niets doen: in dat geval riskeert u dat het geld gewoonweg op een rekening van de vruchtgebruiker komt; bij overlijden vruchtgebruiker gaat het geld dan naar zijn/haar erfgenamen (dus in uw geval zeker af te raden)

2. geld op gezamenlijke rekening plaatsen; pers.1 krijgt vruchtgebruik, pers.2 blote eigendom (zolang vruchtgebruiker leeft krijgt hij de opbrengsten; na overlijden wordt blote eigenaar -automatisch-volle eigenaar)

3. blote eigenaar wil onmiddellijk over geld kunnen beschikken; in dat geval moet hij een deel afstaan aan de vruchtgebruiker, hoeveel hangt o.m. af van de ouderdom van de vruchtgebruiker (die dan ook vrij over die som mag beschikken)

Bibi & Bobo
Topic Starter

#13 , 12 aug 2011 22:10

Dank U Roharro.

Onze berichten kruisen elkaar blijkbaar.

Ik begrijp het. De helft van de gelden die ze hebben worden op een aparte geblokkeerde rekening geplaatst onder naam van mn stiefmoeder en mezelf. Dus zij kan mijn helft niet opdoen of weg sjoemelen en ik kan er ook niet aan. Ok, had enkel schrik dat zij over mijn helft bleef beschikken en dat er dus niets kon overschieten mocht zij overlijden. Als zij dan komt te overlijden is haar helft dan voor haar kind. Ok begrepen :-) Best dus lijkt mij optie 2.

De woning komt dus voor de volle 100% mijn blote eigendom. Het is niet zo dat, omdat ze getrouwd zijn, zij de helft heeft. Nu heb ik nog 1 vraagje hierover:

Aangezien zij slechts 10 jaar ouder is dan mezelf en zij levenslang vat vruchtgebruik zal hebben zal ik dus weinig hebben aan die woning. Kan ik hier niets aan doen? Wat als ze hertrouwt? Want daar sprak ze al over toen mijn vader nog leefde.

Thnx!!

roharro

#14 , 12 aug 2011 22:34

Aan het levenslange vruchtgebruik van de woning kunt u zelf niets doen. Enkel indien uw stiefmoeder akkoord zou gaan kunt u haar vruchtgebruik "afkopen". Als ze hertrouwt verandert dat niets aan haar recht op vruchtgebruik, noch voor de spaargelden, noch voor de woning.

Bibi & Bobo
Topic Starter

#15 , 12 aug 2011 23:02

Wie betaald wat aan successierechten?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”