Nalatenschap verwerpen en plaatsvervulling.

walkam
Topic Starter

Nalatenschap verwerpen en plaatsvervulling.

#1 , 23 jul 2011 18:28

Een alleenstaande man overlijdt.(geen kinderen, ouders en grootouders overleden)

Langs vaders zijde heeft hij twee ooms (AA en BB) die allebei gehuwde kinderen hebben (A en B), die op hun beurt
elk een minderjarig kind hebben (a en b).
Langs moeders zijde heeft hij 1 nicht (Z) met een kind (z).

Ik vermoed dat we hier spreken van erfgenamen in de vierde orde met een kloving van de erfenis?
Nu mijn vragen waarop ik reeds tegenstrijdige antwoorden kreeg:

1) Oom AA weigert de erfenis en oom BB aanvaardt onder voorrecht van boedelbeschrijving. Komt kind A dan
automatisch in plaats van oom AA (plaatsvervulling)?

2) Wat gebeurt er als zowel AA, BB (ooms langs vaderszijde) de erfenis weigeren? Komen dan hun kinderen (en
eventueel kleinkinderen) terug in aanmerking of gaat alles naar Z (nicht langs moederszijde)?

3) wat gebeurt er als zowel AA en BB (ooms langs vaderszijde) als Z (nicht langs moederszijde) weigeren? Worden
dan de kinderen (eventueel kleinkinderen al dan niet minderjarig) aangesproken?

Ik hoop dat mijn voorstelling duidelijk was en alvast bedankt voor het antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 jul 2011 19:11

Een weigering van erfenis heeft geen plaatsvervulling tot gevolg. Bij weigering van één erfgenaam komt diens deel ten goede aan de andere erfgenamen in dezelfde rang. Als één van de ooms weigert , erft de andere oom dus alles wat toekomt aan vaders zijde. Wanneer beide ooms weigeren , komen de kinderen tot de erfenis , maar niet als plaatsvervulling , maar als individu. De helft , na kloving , van moederszijde gaat naar de nicht. Indien die weigert erft het kind van die nicht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

walkam
Topic Starter

#3 , 24 jul 2011 16:36

Bedankt voor de vlugge reactie.
Nog een vraag: Wat als de kinderen van de ooms ook weigeren, gaat dit dan altijd verder naar de kleinkinderen en achterkleinkinderen (minderjarigen)? We zitten dan al in de 5e en 6e graad. Wat met de minderjarigen?

Reclame

jojan

#4 , 25 jul 2011 08:33

In principe gaat het door tot er ofwel een erfgenaam de erfenis aanvaardt ofwel tot er geen erfgenamen meer zijn en dan wordt de Belgische Staat de erfgenaam.

Voor minderjarige erfgenamen moet er een machteging van de vrederechter bekomen worden, om ofwel te verwerpen ofwel om te aanvaarden onder voorrecht van boedel.

walkam
Topic Starter

#5 , 25 jul 2011 13:55

Toch las ik ergens dat er bij een kloving met enkel erfgenamen van de 4de orde er niet verder gegaan wordt dan de 4de graad.
Dus in het geval van mijn voorbeeld zouden het kind van de nicht niet meer in aanmerking komen. (M.a.w. niet meer lastig gevallen worden voor het vervullen van formaliteiten.)

wanton

#6 , 25 jul 2011 16:26

Normaal , als er geen erfgenaam is in de 4e graad , gaat de erfenis naar de staat. Erfgenamen , die de erfenis weigeren , worden niet meegeteld. Volgens mij , indien er geen erfgenaam tot de 4e graad , de nalatenschap aanvaart dan komt de erfenis aan de staat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 25 jul 2011 18:27

Ik heb een aantal jaren geleden een "kettingreactie" van verwerpingen van een erfenis "georganiseerd" en via de griffie van de Rechtbzank van Eerste Aanleg laten uitvoeren. Iedereen tot en met de vierde graad heeft toen verworpen. Daarna zijn er twee mogelijkheden: ofwel gaat het naar de Staat, ofwel naar de overlevende echtgenoot (voor zover die er is).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

walkam
Topic Starter

#8 , 26 jul 2011 09:24

Ik kreeg antwoord op mijn vragen. Bedankt voor de verduidelijking.

jojan

#9 , 26 jul 2011 10:17

Is het niet zo dat erfrecht voor zijverwanten beperkt is tot de 4e graad, maar voor rechtstreekse afstammelingen niet?

AFDELING III. - ERFOPVOLGING IN DE NEDERDALENDE LIJN.
Art. 745. De kinderen of hun afstammelingen erven van hun ouders, grootouders of verdere bloedverwanten in de opgaande lijn, zonder onderscheid van geslacht of van eerstgeboorte, (ook al hebben zij niet dezelfde ouders en ongeacht de wijze waarop hun afstamming is vastgesteld.) <W 31-03-1987, art. 68>
Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden, wanneer zij allen in de eerste graad staan en uit eigen hoofde geroepen worden; zij erven bij staken, wanneer zij allen of een gedeelte van hen bij plaatsvervulling opkomen.

AFDELING (VI.) - ERFOPVOLGING IN DE ZIJLIJN.
Art. 755. (Bloedverwanten van verder dan de vierde graad erven niet, behalve indien zij bij plaatsvervulling geroepen worden.) <W 11-10-1919, art. 47>
Zijn er in de ene lijn geen bloedverwanten in erfelijke graad, dan erven de bloedverwanten van de andere lijn de gehele nalatenschap.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”