Verdeling?

Daphne89
Topic Starter
Berichten: 4

Verdeling?

#1 , 16 jul 2011 11:25

De situatie is als volgt :

Er is een langstlevende echtgenoot (wettelijk stelsel) , 2 kinderen en er moet enkel geld verdeeld worden.
Gaat er dan 1/2 naar elk kind?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 jul 2011 12:04

Neen , dat is niet het geval. De langstlevende echtgenoot (LLE) behoudt de helft van de aanwezige gelden. De ander helft wordt verdeeld : ieder kind krijgt de helft in blote eigendom of 1/4 van het totaal , de LLE krijgt daarop het vruchtgebruik. Met de blote eigendom kunnen de kinderen niet veel aanvangen. Men moet dit wel zelf organiseren : het geld wordt op naam van ieder kind geblokkeerd bij een bank , met uitbetaling van de intresten ( het vruchtgebruik) aan de LLE. Dit duurt zolang deze zelf leeft. Pas dan kunnen de kinderen ten volle beschikken over dat geld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ener
Berichten: 1

#3 , 17 jul 2011 00:26

Wanneer er geen testament is, is de wettelijke verdeling van toepassing
Dat wil zeggen, dat de langstlevende alle goederen van de nalatenschap verkrijgt, onder de last de erfdelen van de kinderen schuldig te blijven, opeisbaar bij overlijden langstlevende.
De langstlevende hoeft geen zekerheid te stellen en kan doen met de nalatenschap wat zij wil, ook alles op opmaken
Er is dus GEEN vruchtgebruik (wel voor de berekening van de erfbelasting)

Reclame

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 17 jul 2011 09:53

Wanneer er geen testament is, is de wettelijke verdeling van toepassing
Dat wil zeggen, dat de langstlevende alle goederen van de nalatenschap verkrijgt, onder de last de erfdelen van de kinderen schuldig te blijven, opeisbaar bij overlijden langstlevende.
De langstlevende hoeft geen zekerheid te stellen en kan doen met de nalatenschap wat zij wil, ook alles op opmaken
Er is dus GEEN vruchtgebruik (wel voor de berekening van de erfbelasting)
De wettelijke verdeleing , bij gebrek aan testament of huwelijkscontract , ziet er toch anders uit dan hier verteld. Indien er kinderen zijn , verdelen die in gelijke delen de nalatenschap van de overleden ouder , terwijl de overlevende echtgenoot het vruchtgebruik bekomt van de hele nalatenschap. Dit is oa. om te beletten dat die LLE alles opmaakt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”