onterven kan dat nog?

jane
Topic Starter

onterven kan dat nog?

#1 , 08 mar 2007 19:15

Mijn moeder is 1,5 jaar geleden overleden, vader leeft nog, ik ben enig kind. Zij waren indertijd gehuwd langst levende langst gebruik.
Daar ik om persoonlijke redenen geen kontakt meer wil met mijn vader, is hij van plan mij te onterven!
Mijn ouders hadden samen een huis, waar mijn vader nog woont.
Nu wil hij bij een notaris mij onterven wat betreft zijn part, het is voor de kuisvrouw zegt hij!
Mijn moeder heeft heel haar leven mee gewerkt om een huisje te hebben, en er was altijd gezegd dat dit later voor mij zou zijn.
Kan iemand mij zeggen of mijn vader mij kan onterven volledig of gedeeltelijk.
Indien hij het huis nu zou verkopen, op wat heb ik dan recht???
Bedankt bij voorbaat!
Jane

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 mar 2007 19:52

Jane,
informeer bij het Kadaster naar de situatie van het huis. Misschien heb jij reeds een deel in eigendom , zodat uw vader het niet kan verkopen zonder uw tussenkomst. Anders heeft hij vrij spel.
Indien hij een testament maakt kan hij de helft weggeven aan die kuisvrouw , of zijn 'vriendin'.
Erger zou zijn dat hij het huis verkoopt en het geld 'weggeeft' , zodat jij vaststelt dat er geen erfenis meer is. Als hij overlijdt binnen de drie jaar na de verkoop en het geld is weg , draai jij nog op voor de successierechten. Immers, de opbrengst van een verkoop van onroerend goed wordt verondersteld aanwezig te zijn bij hte overlijden binnen de drie jaar na de verkoop. Laat U informeren bij een notaris.

jane
Topic Starter

#3 , 08 mar 2007 22:59

Jane,
informeer bij het Kadaster naar de situatie van het huis. Misschien heb jij reeds een deel in eigendom , zodat uw vader het niet kan verkopen zonder uw tussenkomst. Anders heeft hij vrij spel.
Indien hij een testament maakt kan hij de helft weggeven aan die kuisvrouw , of zijn 'vriendin'.
Erger zou zijn dat hij het huis verkoopt en het geld 'weggeeft' , zodat jij vaststelt dat er geen erfenis meer is. Als hij overlijdt binnen de drie jaar na de verkoop en het geld is weg , draai jij nog op voor de successierechten. Immers, de opbrengst van een verkoop van onroerend goed wordt verondersteld aanwezig te zijn bij hte overlijden binnen de drie jaar na de verkoop. Laat U informeren bij een notaris.
Ja maar mijn moeders part moet hij geven als hij het huis verkoopt daar kan hij niet van tussen is het niet

Reclame

wanton

#4 , 09 mar 2007 13:19

Beste ,

indien er idd een clausule ' langst leeft , al heeft' was in het huwelijkscontract van uw ouders , heeft uw vader alles in volle eigendom en is er voor U geen 'moeders part'. Dit zou enkel maar zijn als jij , bij het overlijden van uw moeder, een deel geerfd hebt.
Daarom , informeer bij het Kadaster ( een onderdeel van Registratie en Domeinen) naar de juiste eigendomsverdeling van die woning.

wolf2

#5 , 09 mar 2007 19:17

Ik ga niets anders vertellen dan Wanthon, behalve wat het laatste stuk betreft.

Uw ouders waren gehuwd met een stelsel van gemeenschap. Ze hadden een huwelijkscontract dat de ganse gemeenschap heeft toegewezen aan uw vader. Hij is de enige eigenaar van alle goederen geworden; u kreeg niets.

Dat is volledig wettelijk: de regels over ?verdeling van de gemeenschap? hebben voorrang op de regels van erfenissen.

Uw vader kan u niet onterven: zelfs al maakt hij een testament zeggende dat alles naar de kuisvrouw gaat, dan nog erft u de ? in volle eigendom van zijn bezit. Hij kan er wel voor zorgen dat hij geen bezit meer heeft door alles op te doen of stiekem weg te geven. Zijn huis kan hij natuurlijk niet stiekem weggeven; daarvoor zou hij het eerst moeten verkopen.

Als hij het huis verkoopt, krijgt u niets (want het is volledig van hem). Als hij nadien sterft, zal u de ? erven wat er nog over is aan geld.

En dan nu wat ik anders wou vertellen (met een vriendelijk knipoog naar Wanthon): ga in hemelsnaam niet naar het kadaster om te weten wie eigenaar is van een onroerend goed maar ga in de eerste plaats naar het registratiekantoor: zij hebben 1) toegang tot de databank van het kadaster (voor zover die juist is!) 2) de geschiedenis, in ??n oogopslag, van alles wat er met huis gebeurd is sinds 1901 tot 2003 en met iets meer zoekwerk in hun databanken vanaf 2003 tot nu.

Als je echt de akten zelf wil lezen kan je naar het hypotheekkantoor. Dat zal u wel veel meer kosten en daar vind je geen enkel gegeven over erfenissen waarin dat huis zat.

Dus: naar dat registratiekantoor! Als u zegt dat u geen attest moet hebben als antwoord op uw vraag, bent u er met enkele euro vanaf. Maar aangezien u zelf zegt dat uw ouders een langst leeft al heeft contract hadden, kan u alleen maar uw moeder verwijten dat zij u onterft heeft, want dat contract heeft ze mee getekend.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”