Schulden van de vruchtgebruiker na erfenis, kan men beslag..

zenmac
Topic Starter

Schulden van de vruchtgebruiker na erfenis, kan men beslag..

#1 , 22 apr 2011 02:18

Bij overlijden van mijn grootouders heb ik hun woonst geërfd en heeft mijn vader vruchtgebruik gekregen.

Nu komt mijn vader die werkloos is in het gedrang met betalingen en heeft deze een schuldenlast van om en bij de 10.000 euro opgebouwd.

Hij bezit niets. Mijn vraag is dus de volgende.

Kan een gerechtsdeurwaarder beslag op deze woonst leggen waarvan ik dus eigenaar ben en mijn vader slechts vruchtgebruiker?

Alvast bedankt voor uw antwoord(en)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 apr 2011 11:45

In principe kan enkel beslag gelegd worden op het vruchtgebruik en dit verkocht worden.

Voor schulden van de vruchtgebruiker kan de naakte eigendom niet verkocht worden.

Banken trekken zich daar niets van aan, zij vragen aan de rechtbank de aanstelling van een notaris om de volle eigendom te verkopen. De gevallen die ik al gezien heb betreffen wel zaken waar het een schuld betreft van iemand die de naakte eigendom heeft. Advocaten durven dan al eens aan de rechter vergeten te zeggen dat hiervoor niet de volle eigendom mag verkocht worden. Het gebeurt dat de rechter dan toch toelaat de volle eigendom te verkopen ...

jojan

#3 , 22 apr 2011 11:53

zie ook deze topic:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?p=31700" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 apr 2011 11:54

Gevallen mij bekend waren die waar een eigendom gedwongen werd verkocht omdat één van de kinderen (mede-blote eigenaar ingevolge overlijden van een ouder) in de schulden zat. Andere mede (blote) eigenaars werd hun (proportioneel) deel uitbetaald, idem voor vruchtgebruiker voor waarde vruchtgebruik.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”