Ik heb een stiefzus, dit uit het eerste huwelijk van mijn moeder. Daarna is mijn moeder met mijn vader getrouwd en daar kwam ik.
Mijn moeder heeft een aantal jaren geleden een testament opgemaakt bij de notaris waarbij mijn stiefzus enkel recht heeft op het wettelijk deel (1/3) indien mijn moeder zou te komen overlijden, aangezien we haar nooit zien.
Is er soms een manier waarop dat er daar rond gewerkt kan worden?
Op zich het waardevolst dat er is, is de woning die in gemeenschap is met mijn vader. Toen ik jonger was, werd ons aangeraden om eens ik 18 was, om het huis zogenaamd te verkopen aan mij. Maar eens meederjarig, zijn mijn ouders gaan informeren en dat was toen niet meer mogelijk omdat het verhaal van verkoop niet meer geloofd wordt en dan de woning toch weer bij de erfenis gevoegd wordt.
Ik had nog een vraag. Op dit moment ben ik nog vrijgezel en heb ik geen kinderen. Laten we stellen dat mijn ouders er niet meer zijn, wat gebeurd er dan met mijn erfenis, kan die bij mijn stiefzus terecht komen? Kan daar ook een testament voor opgesteld worden dat ik niet wil dat die iets krijgt?