Overlijden & terugbetaling belasting

jempi57
Topic Starter

Overlijden & terugbetaling belasting

#1 , 03 apr 2011 18:13

Situatie :
Gelet op de schuldenlast werd door mij, als erfgenaam, aan de erfenis van mijn overleden vader verzaakt (feb 2009).

Ik heb nu een brief ontvangen van de FOD Financien - Thesaurie - Rekenplichtige der geschillen inzake terugbetaling van belastingen van wijlen mijn vader. Betreft enkele honderden euro's.

Vraag 1 :
Mag ik deze terugbetaling aanvaarden, gelet op mijn verzaking ?

Vraag 2 :
Als ik deze terugbetaling aanvaard welke gevolgen kan dit hebben voor mij ten opzichte van (eventuele) schuldeisers ?

Vraag 3:
Hebben schuldeisers weet van de eventuele terugbetaling door de belastingsdienst?

Vraag 4 :
Wat gebeurt er met de gelden als ik de terugbetaling niet aanvaard ?

Alvast bedankt voor uw reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 03 apr 2011 18:34

Van mijn laatste overledene ouder ontvingen we een brief i.v.m. achterstallig pensioen vanwege D.O.S.Z. We hebben de nalatenschap in onze situatie aanvaard. Onderaan de bief werd toch melding gemaakt van volgende:
"Als de erfgenamen de achterstallige uitkeringen innen, aanvaarden zij automatisch de nalatenschap!"
Ter info: ouder is 3 jaar geleden overleden en vorige maand pas deze brief ontvangen!

Dus, aanvaard in geen geval de terugbetaling van de belastingen, want dan aanvaard je ook de erfenis.

1. Neen!
2. Afhankelijk of je de erfenis hebt aanvaard onder voorwaarde van boedelbeschrijving, dan kunnen ze je persoonlijke bezittingen niet aanslaan, maar wel beslag leggen op deze uitbetaling.
Heb je de nalatenschap helemaal verworpen, dan aanvaard je door deze daad toch de nalatenschap en komen de schuldeisers ook naar jou toe.
3. Ik denk het wel!
4. Gaan naar de schuldeiser of komt in bezit van de vadertje Staat, vermoed ik.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”