Schenking met voorbehoud van vruchtgebruik + scheiding

kreezer
Topic Starter

Schenking met voorbehoud van vruchtgebruik + scheiding

#1 , 28 mar 2011 16:01

Wanneer er een schenking van een huis gedaan is met voorbehoud van vruchtgebruik en nadien gaat de schenkende partij dus het koppel dat het vruchtgebruik had, scheiden, wat gebeurt er dan met het vruchtgebruik? Houdt 1 van bij partners het vruchtgebruik? Moet diegene die in het huis blijft wonen, de andere partij huurgeld betalen? Of kosten dragen van eventuele aankoop van de andere partij? Moet het huis verplicht verhuurd worden, zodat beide partijen hiervan het huurgeld ontvangen?

Is er iemand die hierop een antwoord weet?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 mar 2011 13:39

In dergelijk geval heeft elke partner de helft van het vruchtgebruik. Indien het huis verhuurd wordt , ontvangt ieder de helft van de netto-opbrengst. Indien één der partners in het huis woont , moet die idd een halve buur betalen aan de andere. Men kan ook het vruchtgebruik van de éne door de andere laten overnemen Die moet daar dan wel voor vergoed worden volgens een barema op basis van de leeftijd. Misschien kan ook bekomen worden dat de blote eigenaar het vruchtgebruik overneemt. Het huis onbewoond laten is mi. geen optie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Joeri_J

#3 , 29 mar 2011 13:50

Is de schenking vruchtgebruik wel ten volle naar het koppel samen gebeurd?

Reclame

wanton

#4 , 29 mar 2011 13:53

Meestal wordt geakteerd dat het vruchtgebruik bij het schenkende koppel blijft , zolang één van beide partners leeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”