zus en ouders als erfgenaam

nalu
Topic Starter

zus en ouders als erfgenaam

#1 , 05 mar 2011 23:41

Hallo,

Ik ben alleenstaand zonder kinderen met beide ouders nog in leven en een halfzus (die zelf 2 kinderen heeft).
Als ik zou overlijden zou ik graag willen dat mijn bezittingen en spaargeld toekomen aan de persoon die na mijn dood voor mijn huisdieren zou willen zorgen. Nu hoorde ik dat het onmogelijk is om ouders/broers en zussen te 'onterven'. Klopt dat?
Dat mijn vader zou erven zou ik ok vinden, maar met mijn moeder en halfzus is sinds jaren een contactbreuk.
Is hier een oplossing voor?

alvast bedankt,
Luna

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 mar 2011 09:34

Bij jou overlijden , krijgt elk van je ouders die zelf nog leeft , 1/4 van uw nalatenschap, volgens de wet. Dat kan je met een testament niet veranderen. De rest kan je wel vrij wegschenken aan iemand andrs of vb. en dierenasiel. Je (half)zus kan je wel onterven. een testament opmaken in deze aard : ' ik schenk mijn nalatenschap , eventueel na het reservataire deel van mijn ouders ,aan XX .'
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#3 , 06 mar 2011 16:22

Het is zeer correct wat Wanton neerschrijft.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”