scheiding van goederen met inbrengst

maarten050110
Topic Starter

scheiding van goederen met inbrengst

#1 , 14 feb 2011 23:46

Hallo iedereen, ik heb de volgende vraag: welke redenen (fiscaal, erfrechtelijk, etc.) kunnen ten grondslag liggen aan onderstaande situatie:

1: man en vrouw hebben een relatie, niet gehuwd, samenwonend,
2: op een gegevent moment (zeg maar dag X) koopt de vrouw een stuk grond, ruim 800 m2,
3: de dag erna (dag Y) brengt ze dit in, in een opgemaakt huwelijkscontract "scheiding van goederen met inbrengst". De vrouw is inbrenger, de man begiftigde,
4: Vervolgens huwen ze,
5: daarna volgt er een notariele hypotheekakte op de grond en de "daarop rustende infrastructuren" van een ton, waarbij zowel de man als vrouw als partijen tegen de bank worden genoemd,
6: ten slotte wordt de woning gebouwd, totale geschatte waarde:
grond: € 150.000,=
woning: € 180.000,= casco
afbouw: ?????

Waarom zou men deze volgorde hebben aangehouden? Graag jullie inbreng.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 feb 2011 00:54

Omdat ze samen een huis gingen bouwen. Deden ze dat op de grond die alleen aan de vrouw toebehoorde dan zou ook alles wat erop gebouwd werd eigendom zijn geworden van de vrouw (recht van natrekking). Daarom werd de grond als een beperkte gemeenschap aan het kontrakt toegevoegd.

een "ton"??????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Joeri_J

#3 , 15 feb 2011 08:58

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ton_(geld" onclick="window.open(this.href);return false;)

Best dus Nederlands forum opzoeken ;-)
=> http://rechtenforum.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

maarten050110
Topic Starter

#4 , 15 feb 2011 11:46

Beste Joeri,

Ik heb het over een situatie die in België heeft plaatsgevonden. Anders had ik inderdaad wel een Nederlands forum bezocht. Inderdaad, een ton is misschien een Nederlandse uitspraak voor € 100.000,=, dat soort dingen krijg je als je als Belg in Nl woont ;-).

wanton

#5 , 15 feb 2011 16:40

Een koppel dat gehuwd is met scheiding van goederen , kan opteren voor een beperkte 'gemeenschap' . Normaal is er bij scheiding van goederen geen gemeenschap , eventueel wel een onverdeeldheid. Juridisch betekent dit heel wat anders , in de praktijk is er geen verschil. Bij overlijden eft de partner , bij ontstentenis van kinderen, automatisch alles wat in de gemeenschap zit. Dit is niet zo bij een onverdeeldheid , daarvoor moet dan een testament worden gemaakt.
In voorkomend geval kunnen beide partners genieten van de fiscale aftrek van de woonbonus , omdat zij beiden eigenaar zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

maarten050110
Topic Starter

#6 , 16 feb 2011 01:56

Wanton,

Bedankt voor je reactie. Maar waarom zou de vrouw eerst de grond kopen om het vervolgens in te brengen. Daar moet dan toch een tegenprestatie van de man tegenpover staan? Als ze beiden het geld hadden/hebben, waarom kopen ze dan niet gezamenlijk de grond?

wanton

#7 , 16 feb 2011 14:56

Ze kunnen ook de grond samen aankopen , met enkel een geldelijke inbreng vanwege de vrouw. In de akte wordt dan een schuld van de gemeenschap aan de vrouw geacteerd. wat alleszins moet beoogd worden is dat hoedanook de grond in de gemeenschap zit. Dan wordt het huis ook gemeenschappelijk , kunnen beiden een fiscale aftrek bekomen , weet de man waarvoor hij werkt, is handig voor de nalatenschap.
Indien het huwelijk eindigt door scheiding moet de oorspronkelijke schuld aan de vrouw worden vergoed , daarom aktename hiervan. Best is ook iets te voorzien indien in dit huwelijk geen kinderen zouden komen. Zonder testament zou de man dan die schuld moeten vereffenen aan haar familie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”