Hallo,
eerst wat informatie :
1/ man met 2 zonen uit eerste huwelijk, hij is 20j geleden hertrouwd met vrouw die 1 zoon heeft uit eerder huwelijk. Ze woonden echter op dat moment al meer dan 10j samen.
2/ ze hebben een huwelijkscontract met wettelijk stelsel (onroerend goed helft voor nieuwe vrouw, helft voor kinderen). Ondanks dit contract hebben ze wel aparte rekeningen. Stiefmoeder kan aan de rekening van vader, andersom weten we niet, maar we vermoeden van niet.
3/ man heeft zijn huis uit eerste huwelijk in gemeenschap gebracht.
4/ man is recent overleden.
Volgens een eerste consult bij de notaris ontvangen de twee zonen de naakte eigendom van de helft van het huis. Roerende goederen (geld) gaan volledig naar de stiefmoeder.
Vragen van mijn kant :
1/ bij overlijden van de stiefmoeder, ontvangen de beide zonen van de man hun helft (ieder 1/4) van het huis in volle eigendom. De andere helft is voor haar zoon (stiefzoon van de man dus). Maar wat met de roerende goederen ? Gaan die volledig naar haar zoon ? Met andere woorden, de beide zonen van de man ontvangen niets en de stiefzoon erft uiteindelijk meer dan de echte kinderen ?
2/ zo ja, is dit aan te vechten ? Aangezien de vader altijd de enige werkende persoon is geweest en dus steeds voor alle kosten is opgedraaid, ook de kosten van de studies van de stiefzoon. Ook de ziekenhuiskosten en begrafeniskosten gaan nu van vaders rekening af. Waardoor er waarschijnlijk niet veel meer op vaders rekening zal staan. Stiefmoeder potte haar deeltje op (alimentatiegeld, werkloosheidsvergoeding,...). Kortom, ze is zéér welgesteld, erfde bovendien nog 2x (maar dat is apart te behandelen in een erfenis, daarvan zijn we ons bewust).
3/ stel dat de stiefmoeder toch van goede wil is, kan zij dit nog op de één of andere manier goedmaken via een testament van haar kant ? Kortom, kan haar erfenis in 3 gedeeld worden ? Want ik dacht dat er een bepaald gedeelte zowiezo wettelijk is vastgelegd voor haar zoon (en dat is meer dan 1/3 neem ik aan).
Alvast bedankt voor de antwoorden !
Mvg,
Anoniempje_01.