overschrijding voorschot op erfdeel

hardlife
Topic Starter

overschrijding voorschot op erfdeel

#1 , 12 feb 2011 19:32

Wat als een schenking die gedaan werd aan een kind (als voorschot op erfdeel) diens deel in de nalatenschap overschrijdt.. Waar (en aan wie) dient men deze overschrijding op aan te rekenen? (ik dacht dat hieromtrent verschillende stellingen waren)

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 12 feb 2011 19:56

Om te weten of het beschikbaar deel (bij 1 kind = 1/2de vrij beschikbaar of vrij weg te schenken, bij 2 kinderen = 1/3de vrij beschikbaar, bij 3 of meer kinderen = 1/4de beschikbaar deel) moet men de fictieve massa kennen. Alle schenkingen, giften, legaten, ... gaan terug de pot in en vormen gezamenlijk de fictieve massa. Indien het beschikbaar deel wordt overschreden, dan kunnen de andere erfgenamen de inkorting vragen via de Rechtbank van Eerste Aanleg.

hardlife
Topic Starter

#3 , 12 feb 2011 20:14

Dus aanrekenen op het beschikbaar deel? mvg

Reclame

wanton

#4 , 12 feb 2011 20:18

Een schenking is altijd , tenzij anders vermeld , een voorschot op zijn erfdeel en gaat om gewoon zijn kindsdeel. Nl. 1/3 als er drie kinderen zijn. Die schenking wordt dus niet aangerekend op het vrij beschikbaar deel. Indien uiteindelijk blijkt dat hij meer heeft ontvangen dan zijn kindsdeel , moet hij terug in de pot brengen een bedrag dat overeenstemt met zijn teveel ontvangen.
Voorbeeld : 3 kinderen , 300.000 € fictieve massa ( = met inbegrip van schenking) te vererven. Eén kind heeft ooit 120.000 € ontvangen als voorschot op erfdeel, wat meer is dan 100.000 € waar hij recht op heeft. Die moet dus 20.000 € inbrengen om de anderen ook 100.000 € te doen verkrijgen.
Een schenking buiten erfdeel , dat aangerekend wordt op het beschikbaar gedeelte , moet als dusdanig in een akte worden vastgelegd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton

#5 , 12 feb 2011 20:19

Dus aanrekenen op het beschikbaar deel? mvg

Neen
Toet-anch-Amon

hardlife
Topic Starter

#6 , 12 feb 2011 22:29

Ok hartelijk dank wanton, uw voorbeeld maakt alles duidelijk. :)

Graag had ik ook vernomen, indien een verbintenis als volgt is geformuleerd, welk aandeel men in aanmerking dient te nemen :
"X krijgt 100.000 euro ALS LENING met een jaarlijkse interest van 7% van zijn vader Y. Indien X dit bedrag niet heeft terug betaald op het tijdstip dat Y komt te overlijden, geldt dit ontvangen bedrag ALS VOORSCHOT OP DIENS ERFDEEL in de nalatenschap van Y".

Y komt te overlijden en X heeft nog géén euro betaald van die lening. Welk bedrag dient men hier in aanmerking te nemen "als voorschot op erfdeel" in de nalatenschap van Y? Betreft dit het kapitaal (100.000 euro) of het kapitaal vermeerdert met de rente van 7%? (100.000 euro + 7%)

Alvast bedankt

wanton

#7 , 13 feb 2011 00:25

Als het zo geformuleerd wordt , moet de niet-betaalde intrest aanzien worden als een verhoging van de schuld. Dus per jaar tussen moment van lening en overlijden van Y komt er 7000 € bij de oorspronkelijke som. Het is dat bedrag dat mi. moet vrrekend worden als voorschot of erfdeel.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”