Erven in tweede graad

Mariette
Topic Starter

Erven in tweede graad

#1 , 06 feb 2011 11:42

Ik weet niet goed wat de juiste bepaling is.

Mijn vraag gaat over het volgende:

Situatie:

Moeder (gescheiden) Vader (overleden na scheiding, erfenis geweigerd door de kinderen)
2 kinderen.
1 van de kinderen is gehuwd, scheiding van goederen, maar heeft ineens al te kennen gegeven bij het afsluiten van het huwelijkscontract dat haar echtgenoot al haar eigendommen zal erven.

-----------

Wat gebeurt er in volgende scenario's?

1. Het gehuwde kind komt te overlijden voordat moeder is gestorven.

Gaan dan bij het overlijden van de moeder de goederen van moeder (verschillende onroerende goederen, volle eigendom als blote eigendom) voor de helft naar de oudste dochter (niet gehuwd), en de andere helft naar de schoonzoon (eerst naar overleden dochter, dan via erfenis naar schoonzoon)?

2. Zowel het gehuwde kind als haar echtgenoot overlijden (in volgorde: eerst gehuwde dochter, dan schoonzoon)
Gaat dan terzijnertijd (na overlijden moeder) het erfenisgedeelte van haar jongste dochter naar de erfgenamen van de schoonzoon (eigendommen van dochter die eerst overlijdt gaan naar schoonzoon, erven van schoonzoon zijn vb. zijn ouders)?

3. Normale situatie: moeder overlijdt, later overlijdt gehuwde dochter
Gaat de (overgebleven)erfenis van de moeder sowieso naar de schoonzoon en niet terug naar de eigen familie (zus)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 06 feb 2011 11:56

1. en 2. Schoonzoon is geen plaatsvervangend erfgenaam indien moeder haar dochter overleeft. Als de gehuwde (vooroverleden) dochter en haar echtgenoot kinderen hebben erven zij (de kleinkinderen dus) wel het deel dat hun moeder zou geërfd hebben.
3. Indien de gehuwde dochter overlijdt nadat ze geërfd heeft van moeder, wordt haar nalatenschap (waar het deel dat ze geërfd heeft van haar moeder deel van uitmaakt) verdeeld onder wie op dat ogenblik haar erfgenamen zijn.

wanton

#3 , 06 feb 2011 13:38

1 & 2 Alles gaat naar het andere kind , indien de overleden dochter zelf geen kinderen heeft. Anders erven idd die kleinkinderen wat hun moeder zou geërfd hebben. Een schoonzoon , hoe goed de relatie ook is , is een 'vreemde' en erft niet.
3. In het stelsel scheiding van goederen : als de dochter wil dat haar echtgenoot van haar erft , zal dat in het huwelijkscontract of via testament moeten bepaald zijn. Zoniet gaat idd alles terug naar de familie : ouders ,zus. In dit stelsel is er geen gemeenschap waar de echtgenoot wettelijk erfgenaam van is ( bij afwezigheid van kinderen).
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Mariette
Topic Starter

#4 , 06 feb 2011 15:02

thx. maakt het duidelijker.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”