Erven grootvader en uit onverdeeldheid treden

krilo
Topic Starter

Erven grootvader en uit onverdeeldheid treden

#1 , 17 dec 2010 10:54

Dit is men eerste post hier,
Laat me even de situatie in het kort schetsen.
Begin september is mijn grootvader langs moeders kant overleden, mijn moeder is reeds 13jaar geleden overleden waardoor ik en mijn broer rechtstreekse erfgenamen werden, mijn moeder had 1 zus.Mijn ouders waren gehuwd volgens het wettelijk stelsel, mijn vader heeft een 6-tal jaar geleden een hersenbloeding gekregen en is tot op heden geinterneerd met zijn vader als bewindvoerder aangesteld door het vredegerecht.
Kan mijn vader(of de bewindvoerder) aanspraak maken op een deel van de erfenis daar mijn ouders in het wettelijk stelsel gehuwd waren?
Nu mijn grootvader is overleden bleek er een testament te zijn waarin mijn broer en ik samen een stuk bouwgrond erven van 976m², mijn tante krijgt een stuk van 1000m², daarbovenop erven ik en mijn broer samen een weiland van 2500m², evenveel als mijn tante, mijn grootvader had nog een eigendom een hoeve met grond(allemaal bouwgrond) van ongeveer 2950m². daar heeft hij mijn tante het grootst mogelijke deel geschonken, wat als ik juist ben ingelicht zou betekenen dat zij 2/3 krijgt en mijn broer en ik samen 1/3.
Door enkele familiale twisten heb ik geen contact met noch mijn broer of mijn tante.
Zij hadden graag alles enkele jaren laten rusten om zo minder successierechten te betalen maar ik zou graag onmiddelijk uit onverdeeldheid treden.
Kunnen zij dit tegenhouden? Hebben zij voorkooprecht?
Mijn broer gebruikt reeds de helft van ons stuk bouwgrond, moet hij mij dan huur betalen?
In de hoeve waar we met 3 erfgenamen zijn woont momenteel mijn nicht met haar man,(de dochter van mijn tante), kan ik in principe huur(1/6)vragen?
Moeten de successierechten betaald zijn voor er tot verkoop kan worden overgegaan of wordt dit bij verkoop afgehouden?
Worden de successierechten berekend op de totale erfenis of per erfgenaam?

dank bij voorbaat.
Live the Life you want to Live !!!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 dec 2010 23:59

Kan mijn vader(of de bewindvoerder) aanspraak maken op een deel van de erfenis daar mijn ouders in het wettelijk stelsel gehuwd waren?

Nee, uw vader is slechts een aangetrouwde man. Hij is geen bloedverwant van uw grootvader, geen afstammeling. Daarom erft hij niets.

Zij hadden graag alles enkele jaren laten rusten om zo minder successierechten te betalen maar ik zou graag onmiddelijk uit onverdeeldheid treden.
Kunnen zij dit tegenhouden? Hebben zij voorkooprecht?

Voorkooprecht? Dat bestaat niet in erfeniskwesties. Waarschijnlijk bedoelt u er iets anders mee?

Zij kunnen echter niet verhinderen dat u uit onverdeeldheid wil treden. U hebt daartoe een wettelijk recht (artikel 815 Burgerlijk Wetboek). Ze kunnen zich absoluut niet verzetten tegen het feit dat u wil verdelen.

Als ze niet akkoord gaan, zult u moeten overgaan tot een dagvaarding tot uitonverdeeldheidtreding voor de rechtbank van eerste aanleg. Dat is het begin van een (waarschijnlijk) lange en dure procedure. Een minnelijk akkoord valt te verkiezen, ook in hun belang.

Mijn broer gebruikt reeds de helft van ons stuk bouwgrond, moet hij mij dan huur betalen?

Als hij 1/6 van de eigendom gebruikt, kun jij de andere 1/6 gebruiken. Je broer hoeft daarvoor geen huur te betalen. Hij is immers eigenaar voor 1/6 van de grond. Als je niet akkoord gaat met de aanwending van de hoeve dan kun je je wenden tot de vrederechter (het forum voor geschillen over mede-eigendom).

In de hoeve waar we met 3 erfgenamen zijn woont momenteel mijn nicht met haar man,(de dochter van mijn tante), kan ik in principe huur(1/6)vragen?

Ja, dat kan je vragen. Je hebt recht op 1/6 van de huurwaarde van het goed. Je geniet immers als mede-eigenaar van de burgerlijke vruchten van de onverdeeldheid, de hoeve.

Moeten de successierechten betaald zijn voor er tot verkoop kan worden overgegaan of wordt dit bij verkoop afgehouden?

De vraag wanneer de verkoop wordt gehouden is irrelevant. De fiscus kijkt daar niet naar. Het enige dat hem interesseert, is dat de successierechten betaald zijn binnen de 7 maanden na het overlijden. Jullie kunnen gerust het huis nog 20 jaar in onverdeeldheid houden en dan pas verkopen.

Worden de successierechten berekend op de totale erfenis of per erfgenaam?

Per erfgenaam en met een splitsing tussen roerende en onroerende goederen omdat het allemaal erfgenamen in rechte lijn zijn. Een dubbele cadeau dus.

(Allez, successierechten zijn eigenlijk een smerige belasting. Op al dat vermogen is er eerder al belasting geheven en nu moet er weer betaald worden.)

wanton

#3 , 18 dec 2010 09:48

Indien één van de mede-eigenaars de anderen uitkoopt , betaalt hij slechts 1 % aan registratierechten (ipv 10 %) , echter op de totaliteit. Dit kan een element zijn to. de andere erfgenamen. Dit is ook van toepassing voor de bouwgrond die u heeft samen met uw broer. Van de andere kant , wat is de huur van een bouwgrond.
Alles laten liggen ? De successierechten worden bepaald op de waarde op het moment van het overlijden van de erflater. Zij dienen in principe betaald te worden binnen 7 maanden na het overlijden. Indien , zoals hier , er veel onroerend goed betrokken is dat gaat verkocht worden , kan men uitstel van betaling bekomen , mits betaling van een intrest vanaf de vervaldag.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

krilo
Topic Starter

#4 , 04 feb 2011 01:48

Op het testament stond voor de hoeve dat hij mijn tante aanstelt als algemene legataris voor het grootst beschikbare gedeelte zo roerend als onroerend zo in volle eigendom als vruchtgebruik. Wij zijn met 3 erfgenamen, mijn tante, mijn broer en ik daar ons moeder reeds is overleden;
Wat wil deze zin eigenlijk zeggen? Heeft zij dan vruchtgebruik over ons deel?

krilo
Topic Starter

#5 , 04 feb 2011 01:48

Op het testament stond voor de hoeve dat hij mijn tante aanstelt als algemene legataris voor het grootst beschikbare gedeelte zo roerend als onroerend zo in volle eigendom als vruchtgebruik. Wij zijn met 3 erfgenamen, mijn tante, mijn broer en ik daar ons moeder reeds is overleden;
Wat wil deze zin eigenlijk zeggen? Heeft zij dan vruchtgebruik over ons deel?

wanton

#6 , 04 feb 2011 16:55

Wanneer er twee kinderen zijn ( u en uw broer vertegenwoordigen samen 1 kind) kan 1/3 van de nalatenschap vrij toegekend worden. Uit dat testament kan je opmaken dat dat deel naar uw tante gaat , naast haar reservatair deel van ook 1/3. Zij bekomt zo 2/3 en jullie verdelen dat derde deel waardoor jullie 1/6 bekomen. Vermits uw tante geen wettelijk bevoorrechte erfgenaam is , is dat van toepassing zowel op de eigendom als op het vruchtgebruik. U en uw broer zijn dus elk voor 1/6 volle eigenaar van bedoeld gedeelte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”