Dit is men eerste post hier,
Laat me even de situatie in het kort schetsen.
Begin september is mijn grootvader langs moeders kant overleden, mijn moeder is reeds 13jaar geleden overleden waardoor ik en mijn broer rechtstreekse erfgenamen werden, mijn moeder had 1 zus.Mijn ouders waren gehuwd volgens het wettelijk stelsel, mijn vader heeft een 6-tal jaar geleden een hersenbloeding gekregen en is tot op heden geinterneerd met zijn vader als bewindvoerder aangesteld door het vredegerecht.
Kan mijn vader(of de bewindvoerder) aanspraak maken op een deel van de erfenis daar mijn ouders in het wettelijk stelsel gehuwd waren?
Nu mijn grootvader is overleden bleek er een testament te zijn waarin mijn broer en ik samen een stuk bouwgrond erven van 976m², mijn tante krijgt een stuk van 1000m², daarbovenop erven ik en mijn broer samen een weiland van 2500m², evenveel als mijn tante, mijn grootvader had nog een eigendom een hoeve met grond(allemaal bouwgrond) van ongeveer 2950m². daar heeft hij mijn tante het grootst mogelijke deel geschonken, wat als ik juist ben ingelicht zou betekenen dat zij 2/3 krijgt en mijn broer en ik samen 1/3.
Door enkele familiale twisten heb ik geen contact met noch mijn broer of mijn tante.
Zij hadden graag alles enkele jaren laten rusten om zo minder successierechten te betalen maar ik zou graag onmiddelijk uit onverdeeldheid treden.
Kunnen zij dit tegenhouden? Hebben zij voorkooprecht?
Mijn broer gebruikt reeds de helft van ons stuk bouwgrond, moet hij mij dan huur betalen?
In de hoeve waar we met 3 erfgenamen zijn woont momenteel mijn nicht met haar man,(de dochter van mijn tante), kan ik in principe huur(1/6)vragen?
Moeten de successierechten betaald zijn voor er tot verkoop kan worden overgegaan of wordt dit bij verkoop afgehouden?
Worden de successierechten berekend op de totale erfenis of per erfgenaam?
dank bij voorbaat.