In 1999, na 33 jaar huwelijk met gemeenschap van goederen besloot mijn moeder de echtelijke woning te verlaten en een nieuw leven te beginnen.
De feitelijke scheiding werd in 2001 uitgesproken, pas begin 2009 volgde de definitieve uitspraak van echtscheiding. Toch is de verdeling van de roerende en onroerende discussie nog niet rond. Gedurende heel die periode is mijn vader in het huis blijven wonen. Mijn vader wil immers het echtelijke huis niet verkopen waardoor de notaris nu genoodzaakt is het dossier over te hevelen aan de rechtbank.
Mijn moeder daarentegen wil de zaak afronden en eist daarbij al waar zij recht op zou hebben:
- een bezettingsvergoeding van € 600/maand (bedrag dat door de notaris werd vastgelegd) gedurende al die jaren dat mijn vader in het echtelijke huis is blijven wonen (in totaal zo'n € 72000)
- de helft van het kapitaal dat hij ontving van een groepsverzekering (€ 50.000)
- de helft van het bedrag van de verkoop van de woning (geschat op +/- € 100.000)
Alles bijeen geteld eist mijn moeder zo'n € 222.000.
Mijn moeder is zwaar gehandicapt, kampt met gezondheidsproblemen en leeft van een invaliditeitsuitkering in een sociale woning waar zij +/- € 250/maand huur betaald. Bovendien zou ze erin geslaagd zijn schulden aan te gaan in afwachting van het kapitaal dat ze hoopt te ontvangen van de verdeling.
Wanneer het huis verkocht wordt, en mijn vader dient al datgene wat ze eist aan haar te betalen, heeft mijn vader helemaal niets meer en dreigt er nog beslag gelegd te worden op zijn pensioensuitkering. Een harde klap voor iemand die heel zijn leven niet alleen hard heeft gewerkt maar bovendien eigenhandig het echtelijke huis heeft gebouwd. Bovendien heeft hij dit huis gebouwd met als grootste wens dat dit huis later aan zijn kinderen zou toekomen.
Daar mijn vader alles dreigt kwijt te raken, en ik als enig kind het erfenisdeel van mijn vader waar ik recht op zou hebben bij zijn overlijden zie verdwijnen, is mijn vraag de volgende:
Kan ik vroegtijdig aanspraak maken op zijn erfenisdeel en aan mijn moeder dit opeisen (via gerechtelijke procedure)?
Een tweede vraag is de volgende: hoe kan ik voorkomen dat ik later insta voor de schulden van mijn ouders?