Boedelbeschrijving

Raf001
Topic Starter

Boedelbeschrijving

#1 , 20 jan 2011 14:13

Kan mij iemand zeggen tot hoe lang na een overlijden men nog een boedelbeshrijving kan laten doen.
Raf.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 jan 2011 18:18

Artikel 795 Burgerlijk Wetboek

De erfgenaam heeft voor het opmaken van de boedelbeschrijving drie maanden, te rekenen van de dag waarop de erfenis is opengevallen.

Bovendien heeft hij, om zich omtrent de aanvaarding of de verwerping te beraden, een termijn van veertig dagen, te rekenen van de dag dat de voor het opmaken van de boedelbeschrijving verleende drie maanden verstreken zijn, of van de dag van het sluiten van de boedelbeschrijving, indien deze vóór het verstrijken van de drie maanden is beëindigd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Raf001
Topic Starter

#3 , 20 jan 2011 18:34

Bedankt Wanton voor je antwoord.
Raf

Reclame

Vaoke

#4 , 20 jan 2011 19:00

Het is maar hoe je het bekijkt... want naar aanleiding van een overlijden, waarbij de beide ouders nog bij leven de ouderlijke macht hadden laten vervangen door de voogdij... heeft de boedelbeschrijving alsnog plaats gevonden zo'n vijf jaar NA het overlijden van de eerste ouder; dat omdat ALLE familieleden min. 1 oorspronkelijk weigerden om deze VERPLICHTING te laten doorgaan!!!

3399AAaa

#5 , 22 jan 2011 17:45

boedelbeschrijving kan zelfs nog jaren na overlijden
Plus est en vous

roharro

#6 , 22 jan 2011 20:03

Ik moet toch Wanton bijtreden want:

Art. 795 B.W.: De erfgenaam heeft voor het opmaken van de boedelbeschrijving drie maanden, te rekenen van de dag waarop de erfenis is opengevallen.
Bovendien heeft hij, om zich omtrent de aanvaarding of de verwerping te beraden, een termijn van veertig dagen, te rekenen van de dag dat de voor het opmaken van de boedelbeschrijving verleende drie maanden verstreken zijn, of van de dag van het sluiten van de boedelbeschrijving, indien deze voor het verstrijken van de drie maanden is beëindigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

3399AAaa

#7 , 24 jan 2011 20:45

Ik moet toch Wanton bijtreden want:

Art. 795 B.W.: De erfgenaam heeft voor het opmaken van de boedelbeschrijving drie maanden, te rekenen van de dag waarop de erfenis is opengevallen.
Bovendien heeft hij, om zich omtrent de aanvaarding of de verwerping te beraden, een termijn van veertig dagen, te rekenen van de dag dat de voor het opmaken van de boedelbeschrijving verleende drie maanden verstreken zijn, of van de dag van het sluiten van de boedelbeschrijving, indien deze voor het verstrijken van de drie maanden is beëindigd.
mijn eigen zaak: man overleden 1998, boedelbeschrijving pas in 2005 plaatsgevonden; drie maanden zou een geweldig cadeau zijn voor helende erfgenamen trouwens...
Plus est en vous

roharro

#8 , 24 jan 2011 20:51

mijn eigen zaak: man overleden 1998, boedelbeschrijving pas in 2005 plaatsgevonden; drie maanden zou een geweldig cadeau zijn voor helende erfgenamen trouwens...
En hoe zat het dan met de aangifte van de successie (binnen de vijf maanden) en betaling (binnen de zeven maanden) van successierechten?

ps: mijn antwoord was wel in de optiek van aanvaarding/verwerping van de erfenis; niet in kontekst van mogelijk burgerlijk geding (achteraf)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#9 , 26 jan 2011 10:42

“Art.1175.De boedelbeschrijving heeft ten doel de omvang van de nalatenschap, van de gemeenschap of van de onverdeeldheid vast te stellen...Art.1176.Ieder beding, waarbij het opmaken van een boedelbeschrijving wordt verboden, wordt voor niet geschreven gehouden.Art.1175.De personen bedoeld in artikel 1167 die doen blijken van een ernstig belang in de bewaring, kunnen bij verzoekschrift aan de vrederechter de machtiging vragen om een boedelbeschrijving te laten opmaken zonder voorafgaande verzegeling...”(Gerechtelijk Wetboek).

Bij ontbreken van andersluidende wetsbepaling is deze mogelijkheid niet in de tijd beperkt.

“Art.794.De verklaring waarbij een erfgenaam aanvaardt onder voorrecht van boedelbeschrijving, heeft slechts kracht voor zover zij is voorafgegaan of gevolgd door een getrouwe en nauwkeurige inventaris van de goederen der nalatenschap, in de vorm door het Gerechtelijk Wetboek voorgeschreven en binnen de termijnen bepaald in de artikelen 795 en 798 van dit wetboek.Art.795. De erfgenaam heeft voor het opmaken van de boedelbeschrijving drie maanden, te rekenen van de dag waarop de erfenis is opengevallen.”(B.W.).

Enkel bij aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving is art.795 B.W. van toepassing.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”