Schenking met voorwaarde tot inbreng in onroerend goed

loper
Topic Starter
Berichten: 14

Schenking met voorwaarde tot inbreng in onroerend goed

#1 , 24 jan 2011 12:44

Stel de volgende situatie:

getrouwd onder het wettelijk stelsel zonder huwelijkscontract.
Vanuit de familie van de vrouw wordt een schenking gedaan met als voorwaarde dat deze
schenking wordt gebruikt bij de aankoop van onroerend goed.
Stel dat de vrouw deze schenking gebruikt bij de aankoop van een stuk grond samen met haar man.

Dan krijgen we volgende situatie:
- man betaalt deel van de grond uit eigen vermogen van voor huwelijk
- vrouw betaalt deel van de grond uit eigen vermogen van voor het huwelijk (binnen dit eigen vermogen
zit die schenking: dus eigen spaargeld + schenking)

Is het verstandig om die schenking te aanvaarden indien er een voorwaarde aan gekoppeld is
om dit in onroerend goed te investeren, want, stel dat ik kom te overlijden, dan is mijn man sowieso
verplicht om de waarde terug uit te betalen naar de persoon uit mijn familie van wie die schenking komt.
En in de situatie waarin we bijvoorbeeld nog aan het bouwen zouden zijn en dus weinig spaargeld zouden,
hebben, zou dan de situatie zich kunnen voordoen dat mijn man verplicht is tot verkoop van het huis
om die schenking te kunnen terugbetalen???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 24 jan 2011 20:24

Indien de woning jullie gezinswoning is op het ogenblik van overlijden dan is de langslevende echgenoot beschermd:
hij erft het levenslange vruchtgebruik en bovendien kunnen de blote eigenaars geen omzetting eisen van dat vruchtgebruik.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

loper
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 25 jan 2011 16:18

En wat als de vrouw (van wie haar familie de schenking komt) komt te overlijden als
de bouw nog niet rond is. Dan is de man wel verplicht om de waarde van de schenking
terug uit te betalen naar de familie van de vrouw van wie de schenking komt?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”