Schenking Onroerend goed

JanDG
Topic Starter

Schenking Onroerend goed

#1 , 20 jan 2011 16:05

Vader wil mijn broer een huis schenken € 75.000. Hij wil dit op volgende manier doen. 50% aan elk van ons en ik verkoop mijn deel € 37.500 door aan mijn broer. Volgens notaris voordelig voor allerhande kosten.
Wat gebeurt er bij overlijden van vader? Zal het herwardeerde € 100.000 huis in de erfenis vermeld worden aan €50.000 voor elk? zo ja dan verlies ik wel € 12.500???
Wat is dan wel een goede oplossing waar ik niet sop verlies?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 jan 2011 18:13

Bij het overlijden van vader , zal er niets gebeuren omtrent dit huis. Bij deze procedure hebben beide kinderen evenveel en hetzelfde ontvangen , zodat er achteraf geen herziening nodig is. Wat er daarna met de gelijke parten gebeurt is zonder belang. Bovendien is het huis verdwenen uit de nalatenschap van vader.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#3 , 20 jan 2011 21:00

Vader zou het huis in "volle eigendom" moeten schenken aan alle kinderen. De kinderen verkopen hun eigen deel aan de broer.
Het huis zou wel de dagwaarde moeten hebben. Indien aan deze laatste is voldaan kan de schenking-deling/verkoop doorgaan.
Bij overlijden komst dit huis niet meer te sprake.

Reclame

JanDG
Topic Starter

#4 , 21 jan 2011 13:01

Bedankt voor de reactie. Nog een klein vraagje.
Hoe zal dit bij de fictieve massa vermeld worden? Elk 50% van het herwardeerde huis? Dan verlies ik toch het verschil tussen wat ik heb ontvangen en de herwardeerde waarde?

Creatief

#5 , 21 jan 2011 16:56

Indien er op de voorgestelde wijze wordt gehandeld, dan is de schenking/deling/verkoop definitief. Op overlijdensdatum wordt dit huis niet geherwaard omdat alles is afgesloten.
Met het samenstellen van de fictieve massa zijn we momenteel nog niet bezig. Mocht dit gebeuren, dan wordt dit huis niet herschat. Ieder brengt dan 1/2 in van het moment van akte deling/schenking/verkoop.
Thuis gebeurde dit ook zo.

3399AAaa

#6 , 22 jan 2011 17:41

u kan hiervan best een dubbele akte doen opmaken: 1 schenkingsakte, 1 verdelingsakte -- de notaris zal het u uitleggen
Plus est en vous

wanton

#7 , 23 jan 2011 14:37

Dergelijke verhandelingen zijn eigenlijk 2 verrichtingen , elk met een eigen akte. Eerst de schenkingsakte , dan de verkoopakte tussen de kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#8 , 23 jan 2011 21:48

Wanton, thuis werd dat opgemaatk in één akte. Dat ging perfect.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”