erven volle eigendom echtgenoten

marcal
Topic Starter

erven volle eigendom echtgenoten

#1 , 19 jan 2011 10:25

Beste forumgangers, een vraagje:

Onze situatie:
- ik ben gehuwd met mijn partner volgens het wettelijke stelsel
- wij hebben geen kinderen
- Mijn beide ouders leven nog en ik heb één zus
- Mijn vrouw heeft geen ouders meer, wel nog één broer

De vraag: wij zouden bij overlijden ons volledig bezit (ook eigen goederen van voor het huwelijk) aan mekaar willen nalaten. Ik had al begrepen dat mijn ouders sowieso recht hebben op een deel (elk 1/4e ?) indien ik zou overlijden. Maar hoe zit het met onze broer/zus? Moet er een testament opgesteld worden om te vermijden dat zij een deel erven? Of volstaat het om ons huwelijksstelsel te wijzigen in volledige gemeenschap? Zijn er addertjes?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 jan 2011 20:05

Een gehuwd persoon kan , via huwelijkscontract en/of testament , zijn volledige nalatenschap doen toekomen aan de partner. Hierdoor kan het deel dat aan de ouders zou toekomen hen ontnomen worden , zelfs het wettelijke 1/4 deel. Broers en zussen zijn geen bevoorrechte erfgenamen , die kan men zonder probleem ook onterven.

Via huwelijkscontract kan men slechts beslissen over 'gemeenschappelijke' goederen , dus idd een contract van algemene gemeenschap zou nodig zijn.
Men kan ook werken met een wederzijds testament , waarbij iedere echtgenoot geheel zijn nalatenschap , met inbegrip van het eigen vermogen , nalaat aan de partner.
Indien het nog zover zou komen dat er kinderen zijn , kan elke oplossing nog herzien worden. Gemakkelijkst wel een testament.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”