DRINGEND UITLEG AUB! VADER OVERLEDEN

JPMonty
Topic Starter

DRINGEND UITLEG AUB! VADER OVERLEDEN

#1 , 13 jan 2011 21:34

Hallo , ons vader is op 29december 2010 overleden en weten het pas van vandaag(13/01/2010)We hadden zo goed als geen contact meer, maar zou graag weten wie er hier nu toch in de fout is gegaan om ons zo laat te verwittigen. Hij had een flat van de OCMW. Is Het OCMW schuldig of dokter of politie of...? Ondanks het weinige contact zullen wij alles regelen als zijn kinderen zijnde, maar ondertussen zijn de kosten toch wel onnodig opgelopen?Hoogst waarschijnlijk had hij ook schulden dus deze zullen ook voor ons zijn en naar het schijnt hadden we 3 dagen om ons "er van af te schrijven", maar als je het maar 2 weken later ,toevallig dan nog, verneemt dat hij is overleden,....
Alvast bedankt voor reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 jan 2011 21:38

U hebt in principe dertig jaar tijd om een erfenis te verwerpen. In de praktijk vijf maanden omdat u binnen die termijn een successieaangifte moet indienen.
Die 3 dagen zijn dus een kwakkel.
Maar ook als u de erfenis verwerpt zullen jullie als kinderen toch de begrafeniskosten moeten betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPMonty
Topic Starter

#3 , 13 jan 2011 21:44

alvast bedankt voor de zeer snelle reactie! veel kennis heb ik er echt niet van maar als ik u goed begrijp is het niet zeker dat we schulden moeten betalen ,dus enkel de begrafeniskosten? Het zit nl. zo dat ons vader nooit naar ons heeft omgekeken dus zou het nog triestiger zijn mocht hij ons alsnog opzadelen met schulden. En wie gaat volgens u hier in de fout met het late verwittigen?
Mvg

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2011 22:37

En wie zegt dat u moet verwittigd worden. Het kan perfect zijn dat uw vader uitdrukkelijk gesteld heeft dat NIEMAND moet verwittigd worden.
In eerste instantie is het de directie van het home waar hij was of de sociale dienst van het ocmw die verwittigen.
Dokter zelden.
politie alleen als daar een reden voor is ... dus vb en misdrijf of wanneer u niet reageert op de brief van het ocmw
U zal de erfenis kunnen verwerpen of aanvaarden onder voorrecht boedelbeschrijving bij de rechtbank eerste aanleg van het arrondissement waar uw vader woonde.

JPMonty
Topic Starter

#5 , 13 jan 2011 23:04

En wie zegt dat u moet verwittigd worden. Het kan perfect zijn dat uw vader uitdrukkelijk gesteld heeft dat NIEMAND moet verwittigd worden.
In eerste instantie is het de directie van het home waar hij was of de sociale dienst van het ocmw die verwittigen.
Dokter zelden.
politie alleen als daar een reden voor is ... dus vb en misdrijf of wanneer u niet reageert op de brief van het ocmw
U zal de erfenis kunnen verwerpen of aanvaarden onder voorrecht boedelbeschrijving bij de rechtbank eerste aanleg van het arrondissement waar uw vader woonde.

ja ok das ook waar
allez we weten ondertussen al iets meer
alvast bedankt voor de reacties en morgen zullen we wel al iets meer weten

maeva

#6 , 14 jan 2011 18:09

In de eertse plaats mijn innige deelneming.
In de 2de plaats hoop ik dat uw vader ondertss ook begraven is. Nu is de vraag wie heeft hier gezorgd voor de begrafenis en wie heeft de offerte getekend. Indien je afstand doet van de erfenis en het OCMW heeft de begrafenis betaald dan draaien zij op voor de kosten.
Ik en mijn broer hebben vorig jaar net hetzelfde meegemaakt alleen dat mijn vader zelf zijn uitvaart geregeld heeft en hij de offerte heeft getekend. Wij hebben afstand gedaan van de erfenis waardoor ook wij de begrafenis nt betalen!!!

siesken

#7 , 17 jan 2011 13:02

Mijn vader is ook overleden,nooit kontakt mee gehad en niet verwittigd bij overlijden.
Ik heb ook navraag gedaan waarom ik niet ben verwittigd,en het antwoord was duidelijk:indien er niet meer dan 750€ op zijn rekening staat word je niet vewittigd.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”