overlijden broer

admin1524
Topic Starter

overlijden broer

#1 , 29 dec 2010 22:20

Enkele maanden terug is mijn broer overleden.
Hij was gehuwd met een contract met scheiding van goederen.
Zijn echtgenote blijft nu achter met 2 kinderen uit een vorig huwelijk.
Mijn broer heeft dus nooit eigen kinderen gehad.

Nu vraag ik mij af als bij het overlijden van mijn ouders, de echtgenote van mijn broer op enige wijze aanspraak kan maken op zijn deel van de erfenis.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 dec 2010 22:35

Neen. En haar kinderen ook niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#3 , 30 dec 2010 18:56

Indien je broer is overleden zonder testament, dan keert zijn eigen vermogen terug naar de overlevende ouders (elk 1/4) en de overige helft wordt verdeeld over zijn broer(s).en zus(sen).
Bij overlijden van je ouders kunnen de vrouw, noch haar kinderen erven van jouw ouders.

Reclame

admin1524
Topic Starter

#4 , 13 jan 2011 11:07

Met betrekking tot de erfenis van mijn broer, hebben wij vernomen dat wij de naakte eigendom erven van alle gelden en dat zijn echtgenote het vruchtgebruik erft van deze gelden. Tenzij wij het volle eigendom afkomen dmv een verdeelsleutel.
Klopt dit ?

wanton

#5 , 13 jan 2011 11:17

Dit kan gebeuren voor gelden , maar niet voor eventueel de gezinswoning. U moet het vruchtgebruik van die vrouw uitbetalen , volgens een verdeling op basis van de leeftijd van die vrouw. Gewoonlijk is dat wel nadelig voor de blote eigenaars, maar in deze situatie is het misschien wel aangewezen. Hoe oud is die vrouw?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

admin1524
Topic Starter

#6 , 13 jan 2011 18:52

37 jaar

wanton

#7 , 13 jan 2011 19:55

Bij afkoop van vruchtgebruik wordt verondersteld dat de betrokkene een bedrag ter hand gesteld wordt , dat hem/haar in staat stelt , om gedurende de vermoedelijke rest van haar leven , een bedrag te innen dat overeenkomt met de rente op de blote eigendom.
Een vrouw van 37 jaar heeft op basis van de recentste leeftijdstabellen nog 51 jaar te leven. Zonder rekening te houden met inflatie is daarvoor een bedrag nodig van 77,35 % van de totale waarde. De blote eigenaars verdelen hier dus 22,65 %. Deze verdeling is niet te nemen of te laten , maar is realistisch en te verdedigen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”