Erfenis

Sime
Topic Starter

Erfenis

#1 , 13 jan 2011 11:38

Ik ben na 30 jaar erachter gekomen dat mijn huidige vader niet mijn biologische vader is ( daar schrik je natuurlijk wel eventjes van ).

Ik heb mijn 'biologische' vader ontmoet en er is inderdaad een zeer sterke gelijkenis. Het is mij niet om de erfenis te doen ( alhoewel hij een zeer vermogend persoon is ).

Hij had direkt bij de ontmoeting gezegd dat ik geen recht op iets etc etc , dat had hij al nagevraagd bij zijn advokaat etc etc. , hij wil natuurlijk niet dat dit aan het licht komt.

Ik zou gewoon willen weten :

- Kan ik hem om een DNA test vragen zodat ik het 100% weet?
- Mocht hij komen te overlijden, heb ik dan enig 'recht' op een deel van zijn nalatenschap , we zijn al 30 jaar later...

Alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jan 2011 12:41

U kan maar één wettelijke vader hebben. Dat is de man die nu al dertig jaar je vader is. Vooraleer je biologische vader je wettelijke vader zou kunnen zijn, en dat is nodig om te kunnen erven (tenzij er een testament is) moet het vaderschap van je wettelijke vader ongedaan gemaakt worden. Dat kan thans niet meer omdat je bezit van staat hebt (art. 318 B.W.)

Aan het Grondwettelijk Hof werd de vraag gesteld of deze wettelijke regeling (betwisting vaderschap niet mogelijk als er bezit van staat is) niet in strijd is met art. 8 EVRM. Afwachten wat dit Hof eerdaags zal antwoorden.

De vordering tot betwisting van vaderschap moet u instellen binnen het jaar dat u te weten kwam dat die man niet uw vader is.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”