Geldigheid testament als het niet geregistreed bij het CRT

l_wquest
Topic Starter

Geldigheid testament als het niet geregistreed bij het CRT

#1 , 12 jan 2011 11:50

Hoe kan het gebeuren dat een testament wel door een notaris uitgereikt is aan de erfgenamen maar dat het niet geregistreerd staat bij het CRT. Is dit niet verdacht?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
l_wquest
Topic Starter

#2 , 12 jan 2011 17:10

Moeten alle testamenten geregistreerd worden bij het Centraal Register van Testamenten (C.R.T.), zijn ze dan pas geldig?

wanton

#3 , 12 jan 2011 18:19

Enkel testamenten , die via notariële akte met getuigen zijn opgemaakt , komen in CRT. Maar andere testamenten zijn ook geldig.
Ik hoor zelfs dat sommige notarissen niet meer op die manier werken. Zij schrijven het testament , na een gesprek met de erflater. Daarana schrijft die het zelf over. Want dat is wel nodig : eigenhandig schrijven van het testament en ondertekenen door de erflater.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jan 2011 19:51

Ook testamenten die niet door de notaris of in zijn bijzijn werden opgemaakt, maar wel bij de notaris in bewaring zijn gegeven, kunnen worden opgenomen in het CRT mits betaling van een kleine som (+- 50 €)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”