erfenis verworpen en nu toch aanvaarden

erfenisvragen
Topic Starter

erfenis verworpen en nu toch aanvaarden

#1 , 10 jan 2011 11:12

Hoi,

Vraag, mijn broer heeft in eerste instantie de erfenis verworpen. Hij is nu naar de rechtbank geweest om de erfenis te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving. Zowel mijn moeder (die 2.5 jaar geleden) en mijn vader (ongeveer 3 maanden) zijn gestorven. Nu had hij zowel voor mijn moeder als mijn vader verworpen. Kan je zo ineens toch nog aanvaarden en dit na bijna 2.5 jaar geleden te hebben verworpen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 10 jan 2011 19:23

Verwerpen is defintief!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Tmespreu

#3 , 11 jan 2011 11:27

En de uitzondering in art. 790 BW?
De erfgenaam die verworpen heeft, en nog wil aanvaarden, kan dit nog, indien de nalatenschap ondertussen niet door een andere erfgenaam werd aanvaard...

Of is dit hier niet van toepassing?

Reclame

erfenisvragen
Topic Starter

#4 , 11 jan 2011 12:37

dus als ik het goed begrijp, kan hij toch nog aanvaarden omdat ik het aanvaard heb onder voorrecht van boedelbeschrijving.

Tmespreu

#5 , 11 jan 2011 12:57

Neen, net omgekeerd;

De erfgenaam die verworpen heeft, en nog wil aanvaarden, kan dit nog, indien de nalatenschap ondertussen niet door een andere erfgenaam werd aanvaard...

Jij hebt ondertussen aanvaard, dus kan hij dit niet meer doen..

erfenisvragen
Topic Starter

#6 , 11 jan 2011 15:14

ok bedankt!!!

hoe kan ik een bewijs ontvangen dat hij verworpen heeft? Op de griffie van de rechtbank van 1ste aanleg?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”