Erfenis van moeder

spoon
Topic Starter

Erfenis van moeder

#1 , 07 jan 2011 14:12

Hallo!

Mijn moeder is helaas onlangs overleden. Uit de erfenis blijkt dat ik een som geld ga erven. Ikzelf heb één dochter uit een vorig huwelijk en ben nu opnieuw gehuwd onder het wettelijk stelsel. Mijn partner heeft 2 kinderen uit een vorig huwelijk en samen hebben we een zoon; een nieuw samengesteld gezin dus.

Ik zou het geld dat ik van mijn moeder ga erven graag opzij zetten voor mijn eigen kinderen. Is het waar dat dat geërfde geld enkel en alleen mij toekomt en niet tot de huwelijksgemeenschap wordt gerekend? En hoe doe ik dat in praktijk? Een aparte rekening openen op mijn naam en daar het geld op storten? Want het is in principe niet de bedoeling dat de kinderen van mijn man (na verloop van tijd) gaan erven van mijn overleden moeder.

Kan iemand daar een beetje duidelijkheid in scheppen?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 jan 2011 14:41

Inderdaad, het geld dat u van uw moeder erft is van U en U alleen.Het komt niet in de gemeenschap. Best zet u dat geld op een rekening op uw naam. De intresten zijn wel van de gemeenschap. Zorg dat uw kinderen dat ooit kunnen bewijzen, vb. kopij van de brief van de notaris aan hen bezorgen. Het zijn enkel uw kinderen , uw dochter uit eerste huwelijk en nu uw zoon , die van u erven. De kinderen van uw man erven niet van u. Uw man zal wel recht hebben op het vruchtgebruik , indien hij u overleeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”