onterven na huwelijkscontract, ziek en feitelijk gescheiden

JohnBax
Topic Starter

onterven na huwelijkscontract, ziek en feitelijk gescheiden

#1 , 03 dec 2010 16:50

Hallo,

Een gehuwd koppel sluit een huwelijkscontract af met contractuele erfrechten. Zij hebben 1 kind.
Het huwelijkscontract stelt dat bij overlijden alle bezittingen van de ene partner overgaan naar de andere, waarbij het kind niets erft.
Ondertussen leeft het koppel al langer dan 6 maanden feitelijk gescheiden, de man wordt terminaal ziek en vreest dat de scheiding niet snel genoeg uitgesproken wordt (de vrouw weigert te scheiden met toestemming omwille van de erfrechten). De man heeft spijt van die bepalingen in het huwelijkscontract, wil echt scheiden en wil dat zijn kind ook erft.

Kan er in dit geval een ontervend testament worden opgesteld na 6 maanden feitelijke scheiding en vordering van afzonderlijk verblijf bij de rechter ? Zelfs al bestaat er een huwelijkscontract met contractuele erfrechten voor beide partners? Zij bezitten ook een huis, geen van beiden woont daarin.

alvast bedankt voor het antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 dec 2010 18:01

Een huwelijkscontract is een overeenkomst tussen 2 personen. Dat kan niet eenzijdig worden opgezegd. Idd kan na een feiteliijke scheding onder bepaalde voorwaarden een ontervend testament worden opgemaakt , maar daarin kunnen geen bepalingen worden opgenomen die strijdig zijn met het verdelingsbeding in het huwelijkscontract. Dus , de gemeenschappelijke goederen blijven deel uitmaken van het huwelijkscontract en zullen bij overlijden van de man volledig naar de vrouw gaan. Ik begrijp dus goed dat die vrouw geen haast heeft voor de echtscheiding. Indien evenwel de man eigen goederen heeft , vb. een huis geerfd van zijn ouders , kan hij daarover wel een testament maken , want eigen goederen vallen buiten de context van het huwelijkscontract.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JohnBax
Topic Starter

#3 , 30 dec 2010 17:45

Hartelijk dank voor het antwoord!

Moet ik daaruit ook begrijpen als je een gewoon huwelijkscontract opstelt bij de notaris volgens het principe van gemeenschap van goederen waarbij de overlevende echtgenoot het vruchtgebruik krijgt over de andere helft van de goederen na overlijden (vruchtgebruik omdat er kinderen zijn), dat je tijdens een scheiding ook niet kunt onterven door gerechterlijk afzonderlijke woonst te vorderen ?

Daarmee bedoel ik, kan je zelfs in dat geval het vruchtgebruik niet afnemen op basis van art 915 bis van het BW ? Omdat het huwelijkscontract (wegens bestaan van kinderen) enkel vruchtgebruik toekent ?

Ik vraag dit omdat na een bezoek aan de notaris bleek dat zij de akte indertijd niet betaald hadden (langst leeft, al heeft), die is dus komen te vervallen en de originele akte stelsel 'gemeenschap van goederen' blijkt dus van toepassing te zijn. De notaris zei dat het nu wel zinvol is die afzonderlijke woonst te vorderen en een testament op te maken. Maar gezien het bovenstaande twijfel ik daaraan, want het draait toch nog steeds om een notarieel huwelijkscontract.

Reclame

JohnBax
Topic Starter

#4 , 04 jan 2011 20:40

Vandaag het verzoekschrift afzonderlijke woonst ingediend op de griffie. Gezien de omstandigheden krijgen we een snelle verschijning. En nu nog zien of het iets uithaalt natuurlijk. Ik laat het eindresultaat weten en of vruchtgebruik in een huwelijksakte van gemeenschap van goederen inderdaad ook kan herroepen worden obv art 915bis en afzonderlijke woonst.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”