lening op beiden / eigendom op overledene : recht op deel?

Koendek
Topic Starter

lening op beiden / eigendom op overledene : recht op deel?

#1 , 04 jan 2011 12:31

Een bevriend koppel leefde jaren samen, bouwden aan een huisje, 3 kinderen, echter zonder samenlevingscontract.

De hypothecaire lening staat op naam van beide partners.
Het huis zelf staat enkel geregistreerd op naam van de overledene.

Als ik het niet mis heb, gaat het huis dan over naar de kinderen en kan de overgebleven partner enkel genieten van het vruchtgebruik van de eigendom tot het jongste kind 18 jaar is. Maar (gezien de overgebleven partner jaren heeft meebetaald aan die lening) bestaat er geen manier om voor de rechtbank aan te tonen dat zij in feite wel medeeignaar is, terwijl de eigendomsacte anders vermeld? Zodat zij dan toch recht heeft op de helft van het huis...

Dank voor alle hulp en raad!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 jan 2011 15:47

Indien dat koppel slechts feitelijk samenwoonde , en ook niet geregistreerd stond als wettelijk samenwonenden , erft die partner NIETS - ook geen vruchtgebruik- van dat huis. Die erft niets van de ander. Hij/zij wordt dus ook geen mede-eigenaar van het huis , zelfs als ze zoveel jaar samenwonen en de lening op de twee samen staat.
Het enige dat kan gebeuren is dat die persoon zijn deel terug opvraagt dat mee afbetaald is aan de lening. Daarop kan die aanspraak maken. Dat is alles.
Wat dat koppel moet doen is , zo rap mogelijk , zich op het gemeentehuis laten registreren als wettelijk samenwonende. Dan bekomt de partner desgevallend automatisch het levenslange vruchtgebruik op de woning. Dan heeft die partner zekerheid van woonst. Anders niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Koendek
Topic Starter

#3 , 04 jan 2011 16:02

Beste Wanton,

De registratie als wettelijk samenwonende is jammer genoeg te laat, aangezien één partner reeds overleden is.
Ik vroeg me echter af of men niet kan aantonen, dat het huis in feite eigendom was van de twee. Dus dat de helft van de huis uit de erfenis valt, ook al staat de eigendomsakte enkel en alleen op naam van de overledene. De procedure van onrechtmatige verijking kan ik me herinneren, maar misschien zijn er andere manieren om aan te tonen dat de feitelijke situatie in casu niet strookt met de juridische werkelijkheid...

Reclame

wanton

#4 , 04 jan 2011 16:38

Ik vrees dat ik u moet teleurstellen!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”