Besten , ik zit met een behoorlijk complexe situatie en ik had graag jullie mening gehad hierover , ik ben zelf volledig onervaren in deze zaken .
Sorry voor het lange verhaal , maar kort krijg je zoiets niet uitgelegd vrees ik.
Mijn biologische vader en mijn moeder zijn beide belgisch , maar woonde in Ivoorkust op moment van mijn geboorte .
Hierbij heeft mijn biologische vader geweigerd mij te erkennen als zijn kind . Mijn ouders zijn ook niet getrouwd geweest , mijn moeder was op de moment nog steeds officieel getrouwd met iemand die ze al lang niet meer zag( hiervan is later een afstand van vaderschap geoordeelt in de rechtbank , dat die persoon waarmee mijn moeder getrouwd was , niet mijn vader is ) . Zodoende ben ik in het buitenland geboren , staat er op mijn geboorteakte enkel de naam van mijn moeder ingevuld en heb ik haar achternaam.
Nu is mijn biologische vader een 2 maand terug overleden in België , en dient er een erfenis verdeeld te worden tussen zijn weduwe ( een ivoriaanse ) , hun 2 jonge kinderen , 2 volwassen kinderen ouder als ik die mijn vader heeft verwekt in een eerste huwelijk ( alle 4 kinderen zijn erkend ) , en in principe Ik , maar ik ben dus niet erkend .
Het staat voor mij en mijn moeder vast dat ik zijn kind ben , en we hebben ook 8 jaar samen gewoond als een gezin . Hiervan zijn foto's en andere kleine bewijzen , maar ik zou ook oude buren etc van toen kunnen contacteren die dit bevestigen. Na die 8 jaar heb ik hem 1 keer terug gezien op een familiefeest van zijn kant en 1 maand voor zijn sterven , waar hij mij erkende en we een gesprek hebben gehad. Ook mijn nonkels en tantes langs die kant weten en kunnen bevestigen dat ik zijn kind ben , ik heb ook dezelfde 'dominante uiterlijke genen' meegekregen.
Toen ik een jaar of 12 was , ben ik erkend door mijn toenmallig stiefvader als mijn 'officiële' vader , dit vanwege de slechte gezondheidstoestand van mijn moeder in die tijd en de vrees als wees in de wereld te komen te staan , terwijl ik een erg goed contact had met mijn stiefvader . Met een papierenromsloop is dit inorde gekomen en sindsdien is hij officieel mijn vader .
Nu gaat de erfenis wel over een aardige som euros , die verdeelt is over bankrekeningen in ivoorkust , zuid africa , de filipijnen , frankrijk en belgië .
Ik heb enkele gesprekken gehad met de notaris , hij heeft mijn geboorteaktes bekeken , hij is volledig overtuigd van mijn verhaal , maar hij beweert dat er geen enkel 'sterk' document tussen mijn bundel geboorteaktes en vertalingen staat. Een DNA onderzoek zou natuurlijk wel uitsluitsel kunnen geven , maar ik ben vrij onbemiddeld. De notaris heeft de erfenis doorgegeven aan de advocaat van zijn weduwe , die optreed als haar vertegenwoordiger terwijl zij in ivoorkust verblijft ( deze advocaat was ook de advocaat van mijn vader.) Die vrouw is sinds zijn sterven al 'tegen mij' , zo mocht ik bv. van haar niet op de doodsbrief staan.
Nu heb ik enkele keren contact gehad met haar advocaat , hij verteld mij dat hij de andere 2 kinderen maar niet kan contacteren , en dat het best zou zijn om eens met alle partijen bij elkaar te komen , om te spreken over een compromis. Hij erkend dat lange procedures de zaak enkel zouden doen aanslepen , en het is nu ook geen fortuin waarover we spreken als je de dure gerechtskosten gaat bekijken.
Ikzelf heb éen van die 2 oudere kinderen kunnen contacteren via facebook , hij stuurde kort terug dat hij erover moest nadenken en met zijn broer bespreken . Sindsdien krijg ik geen contact meer met hem .
pfoe , dat was een brok .
Nu heb ik ook veel vragen als leek in het juridische :s
Denken jullie dat ik een kans maak ?
Kan ik best een advocaat nemen ?
De notaris sprak over dat ik misschien een rechtzaak eerste aanleg zou moeten beginnen , klopt dit ?
Heb ik recht om 'mijn voet tussen de deur' te steken , om aan te tonen , al dan niet via dna , dat ik zijn zoon ben ? Doet dit er wel toe omdat het op papier zo een puinhoop is , of heb je als 'bewezen' biologisch kind automatisch recht op je deel ?
Hoeveel tijd heb ik om iets te doen eer ik mijn kans verkeken heb ?
Hopelijk overweldig ik jullie niet te hard , maar ik snap er zelf geen jota meer van en ik heb schrik veel tijd , energie en geld te verliezen aan een verloren zaak .
Hartelijk bedankt