Verwisseling Eigendom

brmt
Topic Starter

Verwisseling Eigendom

#1 , 28 dec 2010 17:17

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb al redelijk wat gelezen om mijn kennis over deze onderwerpen wat bij te brengen :)
over volgende ingewikkelde situatie had men even wat informatie bekomen:

Situatie:
Persoon X is gescheiden en heeft 3 volwassen kinderen (k1,k2,k3)
Persoon X is vervolgens hertrouwd met persoon Y met huwelijkscontract en testament (inhoud onbekend)
Persoon X en Y hebben geen contact meer met volwassen kind K2 en K3 (waarvan dat de burgelijke situatie van K2 en K3 onbekend is)
Maar nog een zeer goed contact met volwassen kind K1 getrouwd is met V1 met 2 kinderen
Persoon X en Y hebben een riant huis waarvan ze samen de volle eigendom hebben (elk 50-50)
Kind K1 en V1 hebben een appartement waarvan ze samen volle eigenaar zijn (elk 50-50)

Vraagstelling:

Nu wensen persoon X en Y hun woning te schenken aan K1 en V1
waarop persoon K1 en V1 hun appartement wensen te schenken aan persoon X en Y
Op deze manier dienen X en Y het huis niet te verkopen maar bekomen zij nadien ook nog een woonst namelijk het appartement van K1 en V1
en K1 en V1 op hun beurt een grotere woonst.

Kan dit uberhaupt wel gebeuren op deze manier? en hoe zit dat dan met schenkingskosten? hoe word dit bepaald? of is men beter van hun eigendom aan elkaar te verkopen?
waarbij K1 en V1 waarschijnlijk de waarde van het huis niet kunnen betalen.

Hoe zit dat dan met het erfdeel van de overgebleven kinderen K2 en K3? Kunnen zij hier iets tegen doen?
hebben zij geen recht op 1/3 (van de 50% van X) elk van deze schenking? of kunnen persoon X en Y schenken aan wie ze willen? ongeacht een onevenwichtige ballans tussen K1,K2,K3?

Moet er tevens op het deel van persoon Y meer 'registratie/kosten' betaald worden aangezien er geen bloedverwant is met K1.....

MVG

Dank voor uw antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 29 dec 2010 09:55

Zou dat niet via de notaris technisch te regelen vallen?
Ik breinstorm een beetje, of het juridische klopt is een andere zaak 8_)
Een creatieve notaris kan het misschien zo regelen:
- De villa van X/Y wordt gekocht door K1/V1. (dat kan perfect bij leven)
- die betalen de aankoop van de villa met hun appartement (ruilverkoop? )
- Er is een overwaarde (van de villa) natuurlijk; die vergoed moet worden.
- die overwaarde wordt correct geschat, afgesproken en beschreven : bvb: 100 000 euro

- De helft daarvan is van X, de helft daarvan is van Y.
- Kinderen K1, K2 en K3 zullen dus later na het overlijden van X en Y: enkel van die 50.000 euro van X erven.
- De 50.000 overwaarde van Y wordt door haar famillie geerfd.

Dat wil dus zeggen dat K1, K2 en K3 later recht hebbben op 1/4 van 50.000 euro. (X kan 1/4 vrij aan iemand toewijzen per testament)
Dus K1 heeft voor 25.000 euro schuld heeft aan de erfenis van K2 en K3. Kan hij daar geen rekening mee houden dat hij later bij de erfenis 25.000 euro aan zijn zussen.broers moet betalen? Of is dat een onmogelijke constructie?

Anderzijds denk ik dat je de volgende formule ook mogelijkheden biedt:
- De ouders verkopen de naakte eigendom van hun villa aan kind K1/V1 en behouden het vruchtgebruik.
Technische gezien moet een constructie mogelijk zijn waarbij de waarde van dit vruchtgebruik vertaald wordt in de waarde van het appartement.
Dit is een tamelijk gewaagde constructie, maar ik denk dat het mag en kan. Dat het nooit eerder is toegepast, kan mijns insziens niet betekenen dat je niet kan proberen onderzoeken of het klopt én kan :-)

Dan de formule verkopen op lijfrente:
- De villa van X/Y wordt gekocht door K1/V1.
- die betalen een eerste "instapsom" namelijk het appartement.
- Dan rest nog die overwaarde van pakweg 100 000 euro: die wordt per lijfrente (een jaarlijkse som) vergoed aan X/Y zolang ze leven.
soit, enkele denkpistes: een notaris kan dat bekijken of het werkbaar is.
Het resultaat Zal mij overigens benieuwen...

brmt
Topic Starter

#3 , 29 dec 2010 11:03

Hallo,

Alleszinds al bedankt voor uw antwoord!

Hierbij word de volgende vraag ook gesteld:

Persoon Y die geen kinderen maar wel een oudere broer en een zus waarbij ze geen uitstekend contact heeft.
Zij wenst haar deel van OG en RG bij overlijden aan de kind(eren) van persoon X te geven k1 k2 k3

is dat mogelijk of dient zij ook rekening te houden met het wettelijk erfdeel die ze moet geven aan haar broer en zus? (aangezien ze geen kinderen zelf heeft)

MVG

Reclame

eylis

#4 , 29 dec 2010 11:12

ik denk dat Y haar erfdeel niét aan de kinderen van X kan overlaten.
Alleen over 1/3 van haar vermogen beschikt ze vrij om dat per testament aan anderen te laten erven;
De andere 2/3 gaan sowieso naar haar broer en zus.
X/Y mogen wel bij leven hun bezit naar believen verkopen of gebruiken.
Er moet niet persé een erfenis te verdelen zijn achteraf.

brmt
Topic Starter

#5 , 29 dec 2010 13:59

Hallo,

opnieuw dank voor uw antwoord!
ivm uw bovenstaand antwoord werd dan de volgende vraag gesteld.

Kan mevrouw Y (gehuw met man X en 3 kinderen, zelf kinderloos maar wel een oudere broer en zus) volwassen Kind 1 (of meerdere) van persoon X adopteren om zo haar 'volledige' erfdeel toch naar 1 of meerdere kinderen te laten gaan zonder dat die naar de broer of zus van Y gaat?
Broer en zus van persoon Y zijn tevens ook kinderloos, hierbij vind men het jammer dat hetgeen in de loop der jaren werd opgebouwd versnipperd zou raken naar familie en vervolgens verre familie.

biologische moeder van K1,2,3 leeft nog

MVG

eylis

#6 , 29 dec 2010 14:53

Er bestaat zo-iets als "kleine" of "gewone" adoptie in dat geval: dat wordt in volgende tekst uitgelegd. De biologische moeder is daarbij geen beletsel, voordeel is ook dat de kinderen meerderjarig zijn.

De ‘gewone adoptie’ zou een oplossing kunnen zijn, die geeft immers een reservatair recht op de nalatenschap van de stiefouder. Bij een ‘gewone adoptie’ blijft ook het beschermd erfrecht op de nalatenschap van de biologische vader of moeder overeind. Een gewone adoptie knipt de banden met de andere biologische ouder dus niet volledig door. Dat is wel het geval bij een ‘volle adoptie’. Bij een gewone adoptie blijft het successietarief ‘vreemden’ wel gelden. Enkel in een beperkt aantal gevallen, die de wet expliciet opsomt, zal het lagere tarief 'in rechte lijn' gelden. De adoptie van een stiefkind of van een zorgkind zijn twee van die gevallen. Wat dat precies inhoudt, verschilt van gewest tot gewest.

In Vlaanderen en Brussel moeten de partners gehuwd zijn vooraleer er sprake kan zijn van stiefouderadoptie. Wettelijk samenwonen is niet voldoende in die twee gewesten. In Wallonië moeten de partners gehuwd zijn of wettelijk samenwonend.
In Vlaanderen zijn zorgkinderen kinderen die, voor ze 21 werden, gedurende 3 opeenvolgende jaren inwoonden bij de adoptant en van hem of haar de hulp en verzorging kregen die kinderen normaal krijgen van hun ouders. In Wallonië en Brussel telt die duurtijd 6 opeenvolgende jaren.

wanton

#7 , 29 dec 2010 16:33

ik denk dat Y haar erfdeel niét aan de kinderen van X kan overlaten.
Alleen over 1/3 van haar vermogen beschikt ze vrij om dat per testament aan anderen te laten erven;
De andere 2/3 gaan sowieso naar haar broer en zus.
X/Y mogen wel bij leven hun bezit naar believen verkopen of gebruiken.
Er moet niet persé een erfenis te verdelen zijn achteraf.

Sorry Eylis , u zit volledig fout.

Broers en zussen zijn geen reservataire erfgenamen , dat zijn enkel : kinderen , echtgenoot/ote , ouders.
Dus die vrouw kan , via testament , alles aan de kinderen van haar man overmaken!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton

#8 , 29 dec 2010 16:39

brmt ,

een wederzijdse schenking moet u best vergeten. De schenkingsrechten voor onroerend goed tussen 'vreemden' bedragen 35 - 50 -65 %. Daarom een wederzijdse verkoop met 10 % registratierechten , met compensatie van het verschil. Dit bedrag kan eventueel , buiten erfdeel , geschonken worden.

Wees eens eerlijk? Bent U student , met uw opeenvolgende vragen?
Toet-anch-Amon

wanton

#9 , 29 dec 2010 16:42

Gewone adoptie : kan men doen met de kinderen van de echtgenoot/ote. Zij hebben dezelfde rechten als eigen kinderen qua erfrecht. Zij zijn reservatair en vallen onder tarief 'rechte lijn.'
Toet-anch-Amon

brmt
Topic Starter

#10 , 29 dec 2010 17:58

brmt ,

een wederzijdse schenking moet u best vergeten. De schenkingsrechten voor onroerend goed tussen 'vreemden' bedragen 35 - 50 -65 %. Daarom een wederzijdse verkoop met 10 % registratierechten , met compensatie van het verschil. Dit bedrag kan eventueel , buiten erfdeel , geschonken worden.

Wees eens eerlijk? Bent U student , met uw opeenvolgende vragen?

Hallo,

Wanton,

Heel eerlijk!! Ik ben geen student.

wanton

#11 , 29 dec 2010 20:00

Oke brmt , sorry daarvoor! Maar er zijn de vorige dagen nog diverse 'vraagstukken' voorgelegd die wel van studenten afkomstig waren.
Ik zal antwoorden op uw PB.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”